Bedrägerierna i e-handeln ökar
Bedrägerier online fortsätter öka, någonting som gör att e-handlare kan förlora hundratusentals kronor om året. Vad som gör det extra lurigt är att man som handlare inte alltid har koll på vem som står för risken; e-handlaren eller betalleverantören? Det hela beror förstås på avtalet. Om det visar sig att du som handlare står för risken kan det bli en både onödig och dyr historia.
Rekordmånga bedrägerier i september
September 2018 var en riktig rekordmånad för bedrägerier då det gjordes 25 503 anmälningar i Sverige. Faktum är att det under de nio första månaderna 2018 har anmälts ca 28% fler brott än under samma period 2017. Den största ökningen sker gällande olika former av identitetsintrång, som kreditköp i andras namn, men också genom CNP-bedrägerier, alltså användning av stulna kortuppgifter som nyttjas på internet. Sedan juni 2018 har en ökning skett varje månad, med rekordsiffror i just september(källa: polismyndigheten, Nationellt Bedrägericentrum NBC).
För e-handlare är bedrägerierna för det mesta på förhållandevis små belopp kring några tusen upp till ca 40 000 kronor i stöten, men om det upprepas varje månad blir det ett stort svinn varje år.
Vissa branscher mer utsatta
Bedrägerierna är vanligast i branscher med varor som är lätta att sälja vidare på andrahandsmarknaden som byggmaterial, teknik eller märkeskläder. Dessutom eskalerar bedrägerier under speciella dagar eller högtider som Black Friday och jul.
Om du vet att du befinner dig i en utsatt bransch är det extra viktigt att ta ett grepp kring bedrägerier och hur du kan förebygga dem. Det första du kan göra är att kika på vilken betalleverantör du använder och hur ert avtal ser ut, sedan kan du fundera på om du vill sätta in fler åtgärder själv eller ta hjälp av en partner med bedrägerisystem. Det finns mycket du kan göra för att förebygga bedrägerier, så känn inte att det är kört. Det gäller bara att hitta den lösningen som passar dig bäst.
Vill du få tips om hur du kan förebygga bedrägerier i din e-handel? Ladda ner vår artikel där Isabell Mörner, Team Manager Fraud på Collector Bank ger sina bästa tips.
Betallandskapet förändras – erbjuder du rätt betalsätt?
För att ge kunderna en bra e-handelsupplevelse – och öka försäljningen – gäller det att erbjuda rätt betalalternativ. Har du koll på hur kunderna helst betalar? Vi reder ut!
Så attraherar du kunder till din webbutik under mellandagsrean
Läs checklistan på hur du kan sticka ut och få kunder att handla hos just dig under mellandagsrean.
Så gör du dina kunder ännu gladare på Black Friday
Black Friday kan innebära kaos på lagret och långsamma leveranser. Mats Fischerström, produktchef på Unifaun, berättar hur upplevelsen kan förbättras.