Blackvember – fyra lärdomar från 2018

Att planera för nya projekt och kampanjer är både roligt och spännande. Men glöm inte att kika i backspegeln och dra lärdomar från förra årets insatser innan du planerar för framtiden. Vi bjuder på fyra lärdomar från e-handelns högtidsperioder 2018.

Blackvember – fyra lärdomar från 2018

Satsa på omnikanaler


Black Friday är en lyckans dag för många handlare, men de verkliga vinnarna verkar vara de med omnilösningar. Konsumenter efterfrågar ett sömlöst samarbete mellan butik och e-handel där de själva kan bestämma allt från leverans till betalning och returer. Enligt International Council of Shopping Centers (ICSC) gjordes 88 % av köpen i USA under Black Friday från företag som erbjöd en omnilösning. Trenden är tydlig; det är dags för återförsäljare att erbjuda sina kunder en flexibel köpupplevelse där gränsen mellan fysisk och digital butik suddas ut.

Övergivna shoppingkorgar


Även om e-handeln fortsätter öka, speciellt under högtider som Black Friday och jul, behöver de flesta handlare göra mer för att få kunderna att stanna på sajten och genomföra sina köp. Studier visar att hela 75 % av de som fyllde en shoppingkorg under Black Friday övergav den. De tre vanligaste orsakerna är återkommande; sidan laddas inte tillräckligt snabbt, otillräckliga leveransalternativ och begränsade betalsätt. Det är viktigare än någonsin att analysera, prioritera och förenkla för att få kunderna att stanna på sidan och faktiskt genomföra sina köp.

Mobilanpassning


Idag kan man göra allt från telefonen, men det finns fortfarande invanda mönster som gör att man låter bli. Företag försöker hänga med i utvecklingen genom att mobilanpassa och skapa appar, men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Enligt en studie av Forrester använder 51 % av de tillfrågade hellre en dator när de shoppar eftersom de tycker det är enklare. Som handlare blir det viktigt att utvärdera sin plattform och säkerställa en intuitiv upplevelse oavsett om kunden handlar från mobil, dator eller surfplatta.      

Blackvember


Black Friday, julhandel och sommarrea. Idag finns det en generell trend i att förlänga kampanjperioder, oavsett när de är. Blackvember är ett begrepp som uppkommit i fenomenet att hela november består av kampanjer som avlöser varandra; Thanksgiving, Black week, Black Friday, Cyber Monday och Cyber week. Det finns ingen konsensus kring när kampanjer börjar eller hur länge de ska hålla på. Det resulterar i sin tur att konsumenter sprider ut sina köp över en längre period och är uppmärksamma på olika varumärkens kampanjer under längre tid. 


Lär dig förstå dina kunddata och ta rätt beslut utifrån dina insikter. Ladda ner vår guide:
Del 1: Analysera din kunddata och agera därefter

Betallandskapet förändras – erbjuder du rätt betalsätt?

För att ge kunderna en bra e-handelsupplevelse – och öka försäljningen – gäller det att erbjuda rätt betalalternativ. Har du koll på hur kunderna helst betalar? Vi reder ut!

Så attraherar du kunder till din webbutik under mellandagsrean

Läs checklistan på hur du kan sticka ut och få kunder att handla hos just dig under mellandagsrean.  

Så gör du dina kunder ännu gladare på Black Friday

Black Friday kan innebära kaos på lagret och långsamma leveranser. Mats Fischerström, produktchef på Unifaun, berättar hur upplevelsen kan förbättras.