Det är lika enkelt att sälja i Norge som i Sverige

Kim Aasheim är paymentsexpert i Norge. Vi frågade honom vad som är viktigt att tänka på för svenska e-handlare som säljer i Norge. Men frågan är, finns det egentligen någon skillnad?

Det är lika enkelt att sälja i Norge som i Sverige

Enligt Kim är det sammaframgångsfaktorer som gäller oavsett vilket land du säljer till. Vad som dock alltid är viktigt är att ha koll på de nationella lagarna och reglerna där du säljer, annars kan det sluta tråkigt. I och med att Norge inte är med i EU måste varorna deklareras (konsumenten behöver betala tull) om de skickas från Sverige. Därför kan det vara klokt att starta en norsk filial för att kunna konkurrera med prissättningen i Norge.

Här kommer Kims tips för hur du lyckas med din e-handel, oavsett om du säljer i Sverige, Norge eller någon annanstans:

Framgångsfaktorer inom B2C
  • Översätt din e-handel från svenska till norska
  • Bygg personlig relation och marknadsföring mot slutkunder
  • Erbjuder flexibla och enkla betalningsalternativ
  • Gör det enkelt att handla genom fria returer, snabb behandling och bra kundservice
  • Segmentera din data och använd den på ett smart sätt
    Följ din affärsplan, sätt ett tydligt koncept och definiera din målgrupp
  • Se till att e-handeln är enkel och lätt att navigera
  • Erbjud flera olika betalningsalternativ
  • Mobilanpassa
Framgångsfaktorer inom B2B
  • Översätt din e-handel från svenska till norska
  • Erbjud långa kredittider
  • Erbjud högre kreditgränser
  • Gör det enkelt att se priser och registrera sig på din e-handel
  • Erbjud fakturering i de formaten som slutkunden önskar (vanlig, elektronisk eller EHF)
  • Se till att ha en snabb och bra kundsupport 

Sportshopen har gått från gränshandel till att bedriva e-handel för mångmiljonbelopp. Läs intervjun med e-handelschefen Fredrik Lennström om varför den viktigaste egenskapen hos en betalleverantör är att vara osynlig.

Sportshopen - en framgångssaga i e-handelsvärlden

E-handlares största utmaningar inom personalisering

Läs om hur du som nordisk e-handlare tar din personalisering till nya höjder genom att undvika dem vanligaste fallgroparna!

Vem bestämmer över din checkout?

Betallandskapet har förändrats radikalt de senaste åren och e-handelskassan är idag en nyckelkomponent till hela köpupplevelsen. Att kunna påverka sin checkout kan öka konverteringar och kundnöjdhet.

Varför bra kundservice kan leda till nya affärer

Kunden är det viktigaste du har. En bra kundservice är väsentlig för att bygga lojalitet och generera nya affärer.