Det är lika enkelt att sälja i Norge som i Sverige

Kim Aasheim är paymentsexpert i Norge. Vi frågade honom vad som är viktigt att tänka på för svenska e-handlare som säljer i Norge. Men frågan är, finns det egentligen någon skillnad?

Det är lika enkelt att sälja i Norge som i Sverige

Enligt Kim är det sammaframgångsfaktorer som gäller oavsett vilket land du säljer till. Vad som dock alltid är viktigt är att ha koll på de nationella lagarna och reglerna där du säljer, annars kan det sluta tråkigt. I och med att Norge inte är med i EU måste varorna deklareras (konsumenten behöver betala tull) om de skickas från Sverige. Därför kan det vara klokt att starta en norsk filial för att kunna konkurrera med prissättningen i Norge.

Här kommer Kims tips för hur du lyckas med din e-handel, oavsett om du säljer i Sverige, Norge eller någon annanstans:

Framgångsfaktorer inom B2C
  • Översätt din e-handel från svenska till norska
  • Bygg personlig relation och marknadsföring mot slutkunder
  • Erbjuder flexibla och enkla betalningsalternativ
  • Gör det enkelt att handla genom fria returer, snabb behandling och bra kundservice
  • Segmentera din data och använd den på ett smart sätt
    Följ din affärsplan, sätt ett tydligt koncept och definiera din målgrupp
  • Se till att e-handeln är enkel och lätt att navigera
  • Erbjud flera olika betalningsalternativ
  • Mobilanpassa
Framgångsfaktorer inom B2B
  • Översätt din e-handel från svenska till norska
  • Erbjud långa kredittider
  • Erbjud högre kreditgränser
  • Gör det enkelt att se priser och registrera sig på din e-handel
  • Erbjud fakturering i de formaten som slutkunden önskar (vanlig, elektronisk eller EHF)
  • Se till att ha en snabb och bra kundsupport 

Sportshopen har gått från gränshandel till att bedriva e-handel för mångmiljonbelopp. Läs intervjun med e-handelschefen Fredrik Lennström om varför den viktigaste egenskapen hos en betalleverantör är att vara osynlig.

Sportshopen - en framgångssaga i e-handelsvärlden

Tre UX-misstag som kan sänka din konvertering

Lojalitet inom Norden är värt att satsa på enligt siffror från Walley.

Så jobbar ni med lojalitet under lågkonjunkturen

Öka kundlojaliteten under lågkonjunkturen med smarta lojalitetsstrategier. Ta del av de senaste insikterna från E-handelsanalysen 2024.

Därför ska ni satsa på lojalitet i hela Norden.

Lojalitet inom Norden är värt att satsa på enligt siffror från Walley.