Världens Farligaste Möte – himmel eller helvete?

För nionde året i rad samlar Star Republic Sveriges e-handlare och branschfolk för en heldag på Liseberg. En dag av föreläsningar, trendspaningar och nätverkande. Men kanske en gnutta för lite ödmjukhet.

Världens Farligaste Möte – himmel eller helvete?

Det är en kvav morgon på Liseberg när e-handlare från hela landet droppar in till Världens Farligaste Möte. För nionde året i rad samlar Star Republic branschfolk inom e-handel för en heldag på den legendariska nöjesparken. VMF handlar om att bygga relationer och få kunskap om morgondagens digitala handel genom föreläsningar, samtal och trendspaningar. Och som vanligt i sällskap av hög musik, glitter och inspirerande föreläsare.
Årets tema är unified commerce och morgondagens e-handel. Är det kundupplevelser som ger oss ståpäls, eller kanske den osynliga handeln som växer sig allt större? Eller är det AI, VR och AR som är nästa stora revolution?

Testa, misslyckas, testa lyckas

Dagen inleds med att rapparen Petter Askergren, mer känd som ’Petter’, berättar om sin entreprenöriella resa från hiphop-artist till restaurangägare, vinspecialist och extremsportare. Enligt honom beror framgången på att han är orädd och vågar testa nya saker, något som grundar sig i hans oförmåga till konsekvenstänk. Vidare gästar många intressanta partners, företag och föreläsare för att prata om allt från IT-säkerhet till kundupplevelser, målgruppsanpassning och vikten av att mäta sin data och lära känna sin kund.

Mårten Bokdal från Episerver menar att ett företag måste vara både transaktionsdrivet (bra utbud och pris) och upplevelsedrivet (skapa mervärde) för att bli konkurrenskraftigt. Kent Karlsson från klockmärket Daniel Wellington berättar hur företaget vunnit mark genom målinriktad kommunikation och distribution. Anna Ullman från modejätten Nelly är inne på samma spår och menar att det endast är målgruppen som styr företagets kommunikation.

Sammanfattat kan man säga att dagens talare har en sak gemensamt, oavsett tema. Och det är att man aldrig får glömma att sätta kunden i första rummet. Att hela tiden anpassa, utveckla, mäta och prata med den som köper företagets produkter är, och kommer alltid vara det absolut viktigaste för att vara relevant.

Men lite mer ödmjukhet, kanske?

VFM är ett evenemang av branschfolk för branschfolk. Det delas intressanta berättelser och infallsvinklar om handel, beteende och digitala trender. Men om jag ska vara ärlig tycker jag att det saknas lite ödmjukhet. Det blir påtagligt när excentriska Paolo Roberto äntrar scen och slår sig på bröstet. Det verkar som att jag är den enda som varken känner mig inspirerad eller underhållen av hans enmansshow. Vad andra ser som en fascinerande entreprenör ser jag som en 50-åring som leker Allan Ballan i för liten t-shirt.

Men tur är det väl att smaken är som baken. Och oavsett vad man tycker om Paolo Roberto är VFM ett bra evenemang för branschfolk att knyta kontakter och dela kunskap och insikter. För framtidens e-handel är alldeles runt hörnet och vi måste alla förhålla oss till den för att lyckas och utvecklas.

Lär dig analysera din kunddata

Att analysera kunddata och agera därefter är ett första steg för att bygga en framgångsrik e-handel. Ladda ner vår artikel där Fredrik Cederlöf, Head of CX & Analytics på Collector delar med sig av sina insikter. 

Del 1: Analysera din kunddata och agera därefter

E-handlares största utmaningar inom personalisering

Läs om hur du som nordisk e-handlare tar din personalisering till nya höjder genom att undvika dem vanligaste fallgroparna!

Vem bestämmer över din checkout?

Betallandskapet har förändrats radikalt de senaste åren och e-handelskassan är idag en nyckelkomponent till hela köpupplevelsen. Att kunna påverka sin checkout kan öka konverteringar och kundnöjdhet.

Varför bra kundservice kan leda till nya affärer

Kunden är det viktigaste du har. En bra kundservice är väsentlig för att bygga lojalitet och generera nya affärer.