Minns ni när delbetalning i butik var krångligt?
Philip Winberg ser tillbaka på sin tid som butikssäljare på Hifi-klubben i början av 2000-talet och önskar att han då kunnat ta del av framstegen han nu varit med om att utveckla.
Året är 2005. Vid sidan av mina studier i informationsdesign, arbetar jag deltid som säljare på Hifi-klubben vid Skånegatan i Göteborg. Det är ett roligt arbete, som till största del är att bistå kunder med konsultation och att se till att allt från hörlurar till kompletta hemmabiosystem får nya ägare. I de allra flesta fall betalas inköpen med kort och emellanåt får jag ta emot en och annan kontanthög. Men det händer även då och då att någon kund vill finansiera sitt köp med hjälp av en delbetalningsplan.
Tiderna förändras
Eftersom jag inte jobbar heltid och delbetalning inte är särskilt vanligt blir jag alltid lite nervös när jag ska ta mig igenom denna process. Det är nämligen inte särskilt smidigt, varken för mig som säljare eller för kunden som ska köpa. Det börjar med att kunden får fylla i en ansökningsblankett, som jag kompletterar med ytterligare uppgifter samtidigt som jag gör en identitetskontroll. När blanketten slutligen är komplett ifylld, faxas den till den kreditgivare som butiken har avtal med. Det räcker dock inte med ett fax, utan jag måste även ringa upp kreditgivaren för att få bekräftat om krediten blivit godkänd eller inte. Vid godkänd kredit får jag ett nummer motsvarande ett kortnummer som ska noteras på ansökningshandlingarna. Detta nummer tar jag sedan med mig bort till kassan där jag matar in siffrorna i kortterminalen. Slutligen måste jag säkerställa att ansökningsblanketten finns i tre exemplar, varav ett skickas till kreditgivaren, ett lämnas över till kunden och ett behålls i butiken för att skickas till ekonomiavdelningen tillsammans med dagsrapporten från kassan.
På Hifi-klubben var vi måna om att ge våra kunder den bästa tänkbara servicen. Med komplexa och kostsamma produkter var det viktigt att kunderna fick rätt hjälp. En konsultation kunde därför pågå i flera timmar. Att avsluta det hela med ett kreditköp adderade lätt på ytterligare en halvtimma. Tid som vi nog hellre hade lagt på att svara på frågor om det perfekta ljudet eller hjälpa nästa kund som stod på kö och väntade.
Nya tider
Vi spolar nu fram 15 år. När jag skriver den här texten är det från min arbetsplats på Collector, där jag arbetar med betallösningar. Under förra året var jag med och utvecklade den nya tjänsten Betala senare. En modern lösning för att kunna erbjuda kunder snabb, enkel och flexibel finansiering i butik. Och jag har hela tiden haft den 15 år yngre Philip och hans kollegor och kunder på Hifi-klubben i åtanke när jag varit med och utvecklat konceptet.
Resultatet är en upplevelse som är så långt från min tid på Hifi-klubben man kan komma, både för kund och säljare. Hela processen i kassan tar mindre är 10 sekunder. Och även med dagens konkurrenter inräknade så är Betala senare den smidigaste och snabbaste finansieringslösningen i butik på marknaden idag.
Vi kan betallösningar i butik
Här kan du läsa mer om hur vi på Collector hjälper butiker att ta betalt med enkla och flexibla lösningar.
Vill du veta mer - tveka inte att kontakta oss.
Så förbereder sig Webhallen inför Black Week
Vi fick chansen att ställa frågor till vår kund Fredrik Lindblad, CMO på Webhallen, om deras förberedelser inför årets stora shoppingvecka.
Så ökade Topformula konverteringen med ny leveransmodul
E-handelsföretaget Topformula lyfte kundupplevelsen markant genom att utöka sin kassalösning med fler leveransalternativ.
6 tips för att optimera din e-handel inför Black Week
Jenny Johansson, Content Creator, ger tips på hur du kan optimera din E-handel inför Black Week.