Produktbeskrivningar: så skriver LYKO

Bra, ärliga och utförliga produktbeskrivningar är superviktigt för att dina kunder ska handla hos dig igen. Denna veckan har vi pratat med Emma Tongring som jobbar som produktpublicist på LYKO, för att höra hur hon tänker när hon tar fram sina texter.

Produktbeskrivningar: så skriver LYKO

Hej Emma, vem är du?

Jag heter Emma Tongring och arbetar som produktpublicist på LYKO. Jag skapar artikelnummer och produkttexter i vårat affärssystem och publicerar dem på hemsidan. Jag skapar texterna utifrån mallar vi får från våra leverantörer, men det är upp till mig att berika texterna genom att lägga till och blomma ut information.

Vad innehåller en bra produktbeskrivning enligt dig?

Kunden ska tidigt förstå vad det är för produkt, vem den riktar sig till och hur den används. En produkttext ska inte vara allt för lång, samtidigt som man måste få med all väsentlig information, till exempel både storlek och innehållsförteckning. Den ska även vara visuellt snygg med foton och radbrytning – förväntningarna ska stämma överens med beskrivningarna. 

Hur jobbar ni som företag för att uppnå det?

Vi som är produktpublicister försöker tillsammans med inköpsavdelningen se till att skapa så bra texter som möjligt med den information vi behöver. Vi justerar i mallarna vi får från leverantörerna för att både förbättra dem språkligt och visuellt. Alla produkter ska ha samma information och utseende. Det är viktigt att det känns enhetligt för kunden.

Vad skulle du säga är de tre viktigaste sakerna att tänka på?

  1. Det viktigaste är att det finns bra bilder
  2. Texten ska vara bra och tydligt uppställd så man får en överskådlig syn
  3.  Det är viktigt att det framgår hur stor produkten är

Har du exempel på företag som ni inspirerats av?

Jag kommer inte på något exempel på rak arm, men när man surfar runt själv så ser man vad som saknas. Personligen tycker jag det är jobbigt när det är för mycket text. Vi försöker hela tiden förbättra oss genom uppdateringar och utvärderingar. Det är många små detaljer som gör att en produktsida upplevs enkel och snygg.

Det här var tredje inlägget i en serie om produktbeskrivningar. I förra veckans artikel träffade vi Daniel Josipovic som jobbar som webbansvarig på verktygsboden.se.

Vill du ha mer inspiration till hur du kan skriva bättre produktbeskrivningar? Vi ger sex konkreta exempel. 

Sex exempel på bra produktbeskrivningar

Betallandskapet förändras – erbjuder du rätt betalsätt?

För att ge kunderna en bra e-handelsupplevelse – och öka försäljningen – gäller det att erbjuda rätt betalalternativ. Har du koll på hur kunderna helst betalar? Vi reder ut!

Så attraherar du kunder till din webbutik under mellandagsrean

Läs checklistan på hur du kan sticka ut och få kunder att handla hos just dig under mellandagsrean.  

Så gör du dina kunder ännu gladare på Black Friday

Black Friday kan innebära kaos på lagret och långsamma leveranser. Mats Fischerström, produktchef på Unifaun, berättar hur upplevelsen kan förbättras.