Tre helt avgörande faktorer till en kundvänlig betallösning

Hur ökar man konverteringsgraden och får nöjdare kunder? Det behöver inte vara svårare än en kundfokuserad och genomtänkt betallösning. Vi listar tre helt avgörande faktorer.  

Tre helt avgörande faktorer till en kundvänlig betallösning

Ingen har väl undgått att en betallösning som utgår från kundens perspektiv konverterar bättre. Men vad innebär det och vad är egentligen en kundvänlig betallösning? Här är tre komponenter som en kundfokuserad betallösning bör uppfylla för att säkerställa en hög konverteringsgrad; enkelhet, tydlighet och säkerhet.

Enkelhet

A & O i en betallösning är att det går snabbt för kunden att ta sig igenom kassan och samtidigt säkerställa att alla kunduppgifter är korrekta. Det kan innebära att man inte behöver lämna sidan vid bank- och kortbetalning. Eller att betallösningen, vid återkommande köp, kommer ihåg kundens uppgifter, som till exempel mailadress, namn och adress – något som förbättrar köpprocessen och gör det enklare för kunden att slutföra köpet. Att spara kundens uppgifter blir allt viktigare i takt med att mobiltelefonen tar över som den primära enheten när ett köp genomförs online.

Tydlighet

Otydlighet i köpprocessen kan skapa distraktioner som leder till avbrutna köp och onödiga ärenden till kundtjänst. En checkout bör tydligt visa vilka betalsätt kunden kan välja mellan och vad köpet kostar, inkluderat alla tillägg, som till exempel fakturaavgifter och fraktkostnad, så att kunden inte upplever att kostnaden blir högre än förväntat. Det ska också vara tydligt vilka steg som återstår och vad som händer när man klickar sig vidare så att kunden känner sig trygg när köpet väl genomförs. Vid otydlighet finns risk att kunden känner sig osäker, vilket kan leda till att kunden lämnar checkouten.

Det är viktigt att komma ihåg att kunden är i checkouten för att slutföra sitt köp. Därför bör man undvika distraktioner som rabattkoder, nya erbjudanden och merförsäljning här. Risken är stor att detta leder till att kunden lämnar kassan för att leta efter en rabattkod och sedan inte återvända. Kommunikationen ska därför vara tydlig, kort och koncis. Merförsäljningen bör istället komma antingen innan kunden besöker kassan eller när köpet är genomfört.

Säkerhet

Den allra viktigaste parametern för en kundvänlig betallösning är säkerheten. Om kunden inte känner sig trygg genom köpprocessen ökar risken för att kunden hoppar av och konverteringen minskar. När e-handeln var ung upplevde många konsumenter en osäkerhet kring att genomföra köp online. En vanlig frågeställning var:

 

”Är det verkligen säkert att lämna ut mina kortuppgifter till den här aktören?”

 
Sedan dess har branschen utvecklats kraftigt, men det finns fortfarande arbete kvar att göra. Konsumenter ställer, och ska ställa höga krav på säkerhet när de lämnar ut sina uppgifter. Detta gäller i högsta grad när man skriver in sina personuppgifter. Likväl som att man inte vill blir lurad och förlora sina pengar, vill man inte heller att ens kontaktuppgifter ska spridas utan samtycke eller att en kreditupplysning genomförs utan ens vetskap.  Det är därför viktigt att skapa en igenkänningsfaktor i betallösningen, där det känns tryggt och säkert att handla.

Utgå alltid från slutkundens perspektiv och beteende vid upphandling av e-handelslösning. Genom att beakta de tre faktorerna enkelhet, tydlighet och säkerhet har du förhoppningsvis kommit en bra bit på vägen i jakten på konvertering. Är du intresserad av att läsa hur andra har tänkt? 

Kundcase: MM sports A/B-testade sin checkout

Så förbereder sig Webhallen inför Black Week

Vi fick chansen att ställa frågor till vår kund Fredrik Lindblad, CMO på Webhallen, om deras förberedelser inför årets stora shoppingvecka.

Så ökade Topformula konverteringen med ny leveransmodul

E-handelsföretaget Topformula lyfte kundupplevelsen markant genom att utöka sin kassalösning med fler leveransalternativ.

6 tips för att optimera din e-handel inför Black Week

Jenny Johansson, Content Creator, ger tips på hur du kan optimera din E-handel inför Black Week.