Vad är en betallösning?
Josef Bosaeus, Client Executive på Collector Bank, ställer sig frågan om hur en betallösning definieras. Läser vi alla in samma mening i ordet?
En enkel googling av "definition betallösning" ger svar från 100-tals betallösningsleverantörer för att motivera varför deras lösning är den bästa för dig. Ingen förklarar vad en betallösning faktiskt är. Jakten efter svaret tog mig till Nationalencyklopedin.
"Din sökning betallösningar matchade inga uppslagsord."
Nej, ingen lycka där heller.
Så om ingen definition av ordet finns, innebär det att vi går runt med tusentals egna definitioner av vad en betallösning är? Ämnet diskuteras flitigt. Inte minst bland e-handlare och på olika forum. Det handlar om ett avgörande val för potentiella slutkunder när de ska genomföra sina köp.
Betallösning och betalsätt
Faktura, kort, Paypal, Swish, direktbanksbetalning, delbetalning. Jag hade kunnat fortsätta hur länge som helst men då lär jag tappa dig som läsare. Frågan är vilka av dessa som borde klassas som en betallösning eller som olika betalsätt.
Personligen betraktar jag ordet betallösning som ett samlingsnamn för olika typer av betalsätt som möjliggör och förenklar en transaktion mellan köpare och säljare. Behöver det vara mer komplicerat än så? Det viktigaste är att förstå hur de olika betallösningarna påverkar slutkunden och din e-handelsbutik.
Enligt flera undersökningar påverkas konverteringsgraden och antalet slutkunder beroende på vilken betallösning du erbjuder. Saknar din målgrupp ett viktigt betalsätt? Då handlar kunden troligen hos en konkurrent.
Fler betalsätt för högre konvertering
Samma sak gäller för B2B-handeln där fakturering är den dominerande lösningen. Trots detta föredrar 20 procent av småföretagen ett annat betalsätt än faktura. Givetvis tillkommer olika kostnader kopplade till betalsätten och betallösningarna som påverkar handlarens lönsamhet och marginal på varje order. Ofta är prislistan enkel att begripa. Lyft på luren, slå ett samtal och vips så har du ett prisförslag. Det många glömmer är att tänka på kostnaderna för administration och arbetet som medföljer vissa typer av betallösningar. Att ha en bra överblick kring detta kommer att hjälpa både dig och ditt företag. Så tänk igenom valet noga innan du bestämmer dig för något som på förhand låter som den bästa lösningen. Det är värt det extra jobbet i slutändan.
Vill du läsa mer om vad du bör tänka på när du ska välja betallösning? Ladda då ner vår artikel 15 viktiga saker att jämföra vid val av betallösning.
Så förbereder sig Webhallen inför Black Week
Vi fick chansen att ställa frågor till vår kund Fredrik Lindblad, CMO på Webhallen, om deras förberedelser inför årets stora shoppingvecka.
Så ökade Topformula konverteringen med ny leveransmodul
E-handelsföretaget Topformula lyfte kundupplevelsen markant genom att utöka sin kassalösning med fler leveransalternativ.
6 tips för att optimera din e-handel inför Black Week
Jenny Johansson, Content Creator, ger tips på hur du kan optimera din E-handel inför Black Week.