Därför ska ni satsa på lojalitet i hela Norden.

Hela 63% av svenska e-handelskonsumenter anser att hållbarhet är viktigt (E-handelsanalysen 2024), men många har svårt att avgöra vad som är ett hållbart köp och är skeptiska till handlarnas hållbarhetsinformation. Samtidigt ökar kraven på transparens med nya regler som CSRD och Green Claims. Hur vinner ni de miljömedvetna konsumenternas förtroende under dessa omständigheter?

Därför ska ni satsa på lojalitet i hela Norden.

I Norge är en bra kundklubb särskilt uppskattat  


I Norge är det lättast att vinna lojala kunder, 73% av de norska e-handelskonsumenterna gärna återkommer till samma butik (jämfört med det nordiska genomsnittet 67%). Dessutom är norrmän mer positivt inställda (50%) till att vara medlemmar i kundklubbar än en genomsnittlig nordisk konsument (43%). Det innebär att det med rätt satsningar kundklubben kan vara lättare att värva fler medlemmar och driva fler köp i Norge än övriga nordiska marknader. 

Finländare redo att handla för mer – med rätt förmån 


Problemet med grönmattning och avsaknad av tillförlitlig hållbarhetsinformation är någonting som Stadium är väl medvetna om och jobbar för att lösa. 
I Finland upplever konsumenter i större utsträckning att e-handlare inte engagerar sig för att de ska återkomma (22% jämfört med det nordiska genomsnittet (14%). Det finns alltså stora möjligheter att fylla en lucka när det gäller lojalitetsarbete i Finland. Och när ni satsar lojalitet rätt sätt och erbjuder just det som konsumenterna i Finland vill ha, finns all anledning att förvänta sig ett bra utfall. Detta hela 89 procent av finländarna uppger att de handlar för mer om de r rätt kundklubbsförmån.  

Betalning ska vara smidig oavsett marknad 


Även om det finns skillnader mellan de nordiska marknaderna, tycker de flesta konsumenter i såväl Sverige som Norge och Finland (77%) att ju smidigare betalning, desto större chans att de handlar i samma butik igen. För att lyckas med lojalitetsarbetet flera nordiska marknader, bör det alltså vara lika lätt att betala alla marknader.  

XXL Pay skapar lojalare kunder i hela Norden  


Sporthandelskedjan XXL Sport & vildmark är ett bra exempel på en handlare som värdesätter och jobbar med lojalitet i hela Norden. Sporthandelskedjan som har 86 varuhus i Sverige, Norge, Finland och Danmark, blev första kunden att nyttja vårt nya erbjudande Loyal Pay.

Få avgörande data i Walleys nordiska rapport 

I rapporten E-handelsanalysen 2024 hittar ni data som hjälper er att hitta rätt lojalitetssatsningar för respektive marknad. Bland annat kan ni ta reda på vilka kundklubbsförmåner som svenskar, norrmän och finländare föredrar. 

Därför ska ni satsa på lojalitet i hela Norden.

Lojalitet inom Norden är värt att satsa på enligt siffror från Walley.

Vad litar miljömedvetna konsumenter på?

Bygg kundlojalitet med hållbarhetsfokus! Läs om vad konsumenterna litar på och hur du kan sticka ut med hjälp av insikter från Walleys e-handelsanalysen.

E-handlares största utmaningar inom personalisering

Läs om hur du som nordisk e-handlare tar din personalisering till nya höjder genom att undvika dem vanligaste fallgroparna!