Vilka är fördelarna med delbetalning inom B2B?
”Inga företag vill väl delbetala.”
”Vi vill bara sälja till de som kan betala. Om man inte har pengar så ska man inte köpa.”
”Mina kunder vill inte delbetala.”
Ovan nämnda citat är från företagare som är skeptiskt inställda till delbetalning riktat mot företag.
För tio år sedan, när jag började arbeta med betallösningar, lät det exakt likadant hos B2C-företag. Delbetalningar var omoraliskt och inget som kunde öka försäljningen utan snarare skada företagets varumärke. Åtminstone var detta vad många trodde. Det är nya tider och antalet B2C e-handlare som inte erbjuder någon form av delbetalningslösning är lätträknade.
Delbetalning ger bättre kassaflöde
En vanlig missuppfattning många har är att kunden väljer att delbetala för att de inte har råd. Så är det inte. Det handlar snarare om kassaflöde, även när man pratar om konsumenthandel. Man har helt enkelt inte möjlighet eller tålamod att spara till produkten eller tjänsten men man vet samtidigt att man klarar av att betala av summan under en längre period.
När vi talar om e-handel inom B2B tror jag att vi kommer att se att utvecklingen tar efter B2C-marknaden. Även om det inte blir i lika stor utsträckning kommer det att bli vanligare och vanligare med tiden. Redan idag hyr eller leasar företag olika typer av produkter, till exempel datorer, bilar eller hela maskinparker.
Beteendet finns alltså redan hos företagen och att använda olika finansieringslösningar är inget nytt. De flesta företag väljer helt enkelt den betallösningen som är bäst för kassaflödet.
Att delbetala har samma positiva effekter på företagets kassaflöde som för en privatkund. Man har möjlighet att justera längden på delbetalningen beroende på hur man vill hantera kassaflödet. Vi på Collector Bank hanterar avtalet helt digitalt vilket innebär en smidig köpresa för alla inblandade.
Så passar delbetalning för alla, oavsett produkt?
Nej. Personligen tycker jag inte det. Betalningslösningen ska hjälpa företag att optimera kassaflödet vid mindre investeringar, inte vara en förutsättning för överlevnad. Delbetalning kan vara en riktigt bra lösning för ett mindre bolag som behöver investera i nya datorer och kontorsinventarier. Om ett företag väljer att köpa in förbrukningsmaterial däremot, då handlar det förmodligen inte om kassaflödesoptimering.
Så förbereder sig Webhallen inför Black Week
Vi fick chansen att ställa frågor till vår kund Fredrik Lindblad, CMO på Webhallen, om deras förberedelser inför årets stora shoppingvecka.
Så ökade Topformula konverteringen med ny leveransmodul
E-handelsföretaget Topformula lyfte kundupplevelsen markant genom att utöka sin kassalösning med fler leveransalternativ.
6 tips för att optimera din e-handel inför Black Week
Jenny Johansson, Content Creator, ger tips på hur du kan optimera din E-handel inför Black Week.