Frågor att ställa när du upphandlar e-handelslösning
Är du i takt att välja eller byta betallösning för din e-handel? Nedan har vi samlat de frågor och krav som frekvent återkommer i våra upphandlingar med stora e-handlare.
![Frågor att ställa när du upphandlar e-handelslösning](https://cdn2.hubspot.net/hub/3959933/hubfs/SVERIGE/Blogg/Payments/Fr%C3%A5gor%20att%20st%C3%A4lla%20n%C3%A4r%20du%20upphandlar%20betall%C3%B6sning.jpg?width=1280&height=576&name=Fr%C3%A5gor%20att%20st%C3%A4lla%20n%C3%A4r%20du%20upphandlar%20betall%C3%B6sning.jpg)
Antal aktörer som erbjuder betallösningar för e-handlare har exploderat den senaste tiden och skillnader i pris och funktion medför att det som tidigare var ett enkelt val kräver mer research. Vad tänker de största e-handlarna på när de upphandlar en betallösning? Support, pris, betalalternativ, utbetalningsfrekvens – vad är viktigt?
Allmänna frågor och krav
- Kan ni beskriva ert företag kort – marknader, historik, antal anställda etc.
- Kan ni skicka med en tjänstebeskrivning?
- Ange två referenskunder med liknande betallösning som den efterfrågade
- Har ni en demo-miljö man kan komma åt?
Införande
- Hur ser ett "normalt" införande ut?
- Framgångsfaktorer för att lyckas? Vilka insatser krävs från oss som kund?
- Beskriv möjligheten till support för oss som handlare. Öppettider, tillgänglighet etc.
- Har ni en testmiljö som vi kan testa mot?
Övergripande funktionella krav och frågor
- Står leverantören för kreditrisken utan regress?
- Står leverantören för bedrägeririsken?
- Hanterar ni både B2B och B2C-kunder?
- Hur ser prismodellen ut och är den förhandlingsbar?
- Finns andra alternativ?
- Vilka betalningsalternativ, till exempel kort, direktbanksbetalning, faktura, finns tillgängliga för B2C respektive B2B-kunder?
- Hur lång är förfallotiden på fakturan?
- Vilka marknader stödjer betallösningen?
- Erbjuder ni delbetalningsalternativ till företagskunder?
- Hur ser era kampanjprodukter ut? (exempel: köp nu betala senare)
- Hur hanteras krediteringar och returer?
Användargränssnitt för handlaren
- Har ni ett webb-interface eller en portal där vi kan administrera våra köp och returer?
- Beskriv vilken funktionalitet som erbjuds i portalen, kan vi få testa i testmiljö?
Bokföring & utbetalning
- I vilket format skickar ni bokföringsunderlag?
- Hur ofta sker utbetalningar till oss?
- På vilken nivå specificeras bokföringsmaterialet?
- Hur debiteras era avgifter?
- Hur avräknas returer och korrigeringar?
Branding & Marknad
- Har du möjlighet att få med din egen logotyp på fakturautskicken
- Har du möjlighet att få med eget marknadsmaterial i samband med fakturautskick?
- Erbjuder ni whitelabel-lösningar?
Support för slutkund
- Hur ser öppettiderna och tillgängligheten ut?
- Vad finns det för språkstöd?
- Finns det mätdata över kundnöjdhet att tillgå? Exempelvis NPS-mätningar
- Har ni en app eller kundwebb där slutkunden kan administrera sina fakturor?
- Vilken funktionalitet erbjuder ni slutkunderna i appen eller kundwebben?
Please set a blog tag to enable Related blog posts