Frågor att ställa när du upphandlar e-handelslösning

Är du i takt att välja eller byta betallösning för din e-handel? Nedan har vi samlat de frågor och krav som frekvent återkommer i våra upphandlingar med stora e-handlare.

Frågor att ställa när du upphandlar e-handelslösning

Antal aktörer som erbjuder betallösningar för e-handlare har exploderat den senaste tiden och skillnader i pris och funktion medför att det som tidigare var ett enkelt val kräver mer research. Vad tänker de största e-handlarna på när de upphandlar en betallösning? Support, pris, betalalternativ, utbetalningsfrekvens – vad är viktigt?

Allmänna frågor och krav

  • Kan ni beskriva ert företag kort – marknader, historik, antal anställda etc.
  • Kan ni skicka med en tjänstebeskrivning?
  • Ange två referenskunder med liknande betallösning som den efterfrågade
  • Har ni en demo-miljö man kan komma åt?

Införande

  • Hur ser ett "normalt" införande ut?
  • Framgångsfaktorer för att lyckas? Vilka insatser krävs från oss som kund?
  • Beskriv möjligheten till support för oss som handlare. Öppettider, tillgänglighet etc.
  • Har ni en testmiljö som vi kan testa mot?

Övergripande funktionella krav och frågor

  • Står leverantören för kreditrisken utan regress?
  • Står leverantören för bedrägeririsken?
  • Hanterar ni både B2B och B2C-kunder?
  • Hur ser prismodellen ut och är den förhandlingsbar?
  • Finns andra alternativ?
  • Vilka betalningsalternativ, till exempel kort, direktbanksbetalning, faktura, finns tillgängliga för B2C respektive B2B-kunder? 
  • Hur lång är förfallotiden på fakturan?
  • Vilka marknader stödjer betallösningen?
  • Erbjuder ni delbetalningsalternativ till företagskunder?
  • Hur ser era kampanjprodukter ut? (exempel: köp nu betala senare)
  • Hur hanteras krediteringar och returer?

Användargränssnitt för handlaren

  • Har ni ett webb-interface eller en portal där vi kan administrera våra köp och returer?
  • Beskriv vilken funktionalitet som erbjuds i portalen, kan vi få testa i testmiljö?

Bokföring & utbetalning

  • I vilket format skickar ni bokföringsunderlag?
  • Hur ofta sker utbetalningar till oss?
  • På vilken nivå specificeras bokföringsmaterialet?
  • Hur debiteras era avgifter?
  • Hur avräknas returer och korrigeringar?

Branding & Marknad

  • Har du möjlighet att få med din egen logotyp på fakturautskicken
  • Har du möjlighet att få med eget marknadsmaterial i samband med fakturautskick?
  • Erbjuder ni whitelabel-lösningar?

Support för slutkund

  • Hur ser öppettiderna och tillgängligheten ut?
  • Vad finns det för språkstöd?
  • Finns det mätdata över kundnöjdhet att tillgå? Exempelvis NPS-mätningar
  • Har ni en app eller kundwebb där slutkunden kan administrera sina fakturor?
  • Vilken funktionalitet erbjuder ni slutkunderna i appen eller kundwebben?

 

Kundcase: MM sports A/B-testade sin checkout

Please set a blog tag to enable Related blog posts