1 + 1 = 3: synergier mellan fysiska butiker och online
I kölvattnet av onlineförsäljningens framfart målas det ofta upp en dystopisk bild av försäljning i fysiska butiker. Man hör större retailbolag lägga ner hundratals butiker för att minska kostnader och flytta försäljning online. Och visst, det finns fog att vara kostnadsmedveten och fokusera sina insatser där målgruppen gör sina köp, men jag menar att man ofta missar att tala om styrkan i att ha både en fysisk och digital närvaro. I detta blogginlägg diskuterar jag ett antal olika koncept som framgångsrika retailers använder sig av för att skapa synergier mellan online och offline.
Kunder som hämtar varor i butik köper extra saker
Click & collect i egen butik är kanske det koncept som tydligast visar på kraften av att ha en fysisk närvaro i samklang med sin onlineförsäljning. En undersökning gjord av UPS visar att 45% av kunderna som använder click & collect i USA köper ytterligare produkter samtidigt som de hämtar sina beställningar i butiken. Kappahl i Sverige rapporterar om att konceptet varit framgångsrikt även för dem.
Smartare returhantering
Gratis returer är något som ofta tär på marginalerna hos online-retailers. Samtidigt visar E-barometern att nästan 1 av 4 konsumenter föredrar att göra en retur i fysisk butik framför andra alternativ. På samma sätt som click & collect driver butiksförsäljning så använder många framåtlutade retailers möjligheten att returnera i butik som ett sätt att driva merförsäljning och spara kostnader. Win-win!
Folk gillar att klämma och känna
En undersökning av Accenture visar att 45% av generation Z (18-20 år) hellre handlar i butik än online samt att nästan hälften av dem tar sig till en fysisk butik för att söka inspiration innan de genomför köpet online. En fysisk närvaro i områden där målgruppen rör sig öppnar därmed upp för ytterligare köp online och ger handlaren en unik chans att skapa en upplevelse för konsumenten som driver försäljning.
Bättre logistik
Smarta online-återförsäljare använder fysiska butiker som en del av deras supply chain för att minska kostnaderna för lagerhantering samt påskynda leveranser. Logistiken är ofta en smärtsam kostnad hos e-handlare som tenderar att erodera marginaler. Genom att använda butikerna och dess personal i försörjningskedjan kan man både minska sina kostnader och vara mer effektiv.
Stadium var tidiga med att skapa en enhet av offline- och onlineförsäljning. När de bytte från tre olika betallösningar till en ökade kundnöjdheten. Läs caset genom att trycka på knappen.
Så förbereder sig Webhallen inför Black Week
Vi fick chansen att ställa frågor till vår kund Fredrik Lindblad, CMO på Webhallen, om deras förberedelser inför årets stora shoppingvecka.
Så ökade Topformula konverteringen med ny leveransmodul
E-handelsföretaget Topformula lyfte kundupplevelsen markant genom att utöka sin kassalösning med fler leveransalternativ.
6 tips för att optimera din e-handel inför Black Week
Jenny Johansson, Content Creator, ger tips på hur du kan optimera din E-handel inför Black Week.