Så förbereder sig Webhallen inför Black Week
Prognoser talar för att Black Week kommer att slå rekord, i år igen. Trots en rådande pandemi räknar handlarna med en ökad försäljning. I alla fall online. Vi fick chansen att ställa frågor till vår kund Fredrik Lindblad, CMO på Webhallen, om deras förberedelser inför årets stora shoppingvecka.
Vad har ni för förväntningar på årets Black Week?
I samband med de nya restriktionerna kommer den fysiska handeln påverkas negativt, men kundresan kommer då i större utsträckning förflyttas från fysisk butik, till online. Sett till helheten tror vi därför inte att det kommer märkas avsevärt, utan förbereder oss på att årets Black Week kommer att öka jämfört mot tidigare år.
Hur förbereder ni er?
Redan i slutet av förra årets Black Week började vi förbereda oss inför årets säsong. Black Week 2019 hade en bra utveckling och därför har vi tagit med oss en del lärdomar därifrån för att optimera årets kampanj på bästa sätt. Då vi också tror på ökat tryck till nätet har vi optimerat siten och e-handelsplattformen, samt förberett och planerat kampanjen in i minsta detalj när det gäller både innehåll och uttag. Men eftersom vi faktiskt även har fysiska butiker har vi så klart lagt mycket tid på att planera hur vi hanterar de nya restriktionerna där.
Skiljer sig årets förväntningar och förberedelser från tidigare år?
Våra förberedelser har primärt rört två områden – hur vi hanterar flytten av volymer till att i större utsträckning hanteras online, till att planera för det i våra fysiska butiker.
Största skillnaderna på förberedelser B2B och B2C?
Egentligen är förberedelserna för de olika segmenten inte så stor, men både behoven och kraven från köpare ser annorlunda ut för B2B och B2C vilket vi behövt hantera på olika sätt i den optimerade kundresan. Hos B2B ser till exempel leveranskravställningen annorlunda ut när det gäller flexibilitet kontra snabbhet, samt sortimentet som behöver anpassas för respektive kundsegment. Men vi är väl förberedda på båda områdena.
Vilka tips har du till handlare som går i tankarna om Black Week för B2B?
- Fokusera på kundupplevelsen end-to-end, inteenbart kundresan på hemsidan
- Se till att vara tillgänglig på kundens villkor, både när det gäller ”säljare” och kundservice.
- EftersomCorona ställer höga krav på oss återförsäljare behöver du anpassa ditt erbjudande efter den nya verkligheten.
Hur stor inverkan har veckan på er verksamhet?
November och december är stora försäljningsperioder för oss och påverkar så klart hela Webhallen. Vi förbereder alla delar av verksamheten för denna period, där vårt största fokus är att göra våra kunder nöjda.
Avslutningsvis, vilken upplevelse vill ni att era kunder ska få med sig från Black Week?
Den bästa, så klart! Vi ser ett stort intresse för den här perioden och vårt jobb är att möta detta behov och göra våra kunder nöjda. Vi tror att våra kunder kommer vara nöjda med kampanjen och hela kundresan end-to-end.
Det höga trycket under en hel vecka av kampanjerbjudanden ställer höga krav på din hemsida – läs våra tips på hur du maximerar din e‑handel inför denna kommande shoppinghögtid.
Så förbereder sig Webhallen inför Black Week
Vi fick chansen att ställa frågor till vår kund Fredrik Lindblad, CMO på Webhallen, om deras förberedelser inför årets stora shoppingvecka.
Så ökade Topformula konverteringen med ny leveransmodul
E-handelsföretaget Topformula lyfte kundupplevelsen markant genom att utöka sin kassalösning med fler leveransalternativ.
6 tips för att optimera din e-handel inför Black Week
Jenny Johansson, Content Creator, ger tips på hur du kan optimera din E-handel inför Black Week.