30 dagars fakturatid ger nöjdare kunder
Längre förfallotid är bra för både dig och kunden
Hur en fakturatjänst utformas har faktiskt större påverkan än vad man kan tro. Genom fakturor med längre förfallotid betalar upp till dubbelt så många kunder i tid, kunder som kanske missat sin betalning annars. Om kunden tycker det är enkelt att båda handla och betala kan man säkerställa att hen är nöjd även efter fakturan är betald. Och en nöjd kund återkommer!
De flesta betalar sina fakturor i slutet av månaden samtidigt som hyra, el och telefonabonnemang. Längre förfallotid minskar riskan att missa betalningen och få onödiga påminnelseavgifter. 30 dagar passerar alltid en löning oavsett när i månaden man handlar och sannolikheten att missa betalningen minskar avsevärt. Dessutom gör längre betaltid att kundernas köpkraft ökar eftersom man inte behöver tänka på hur lång tid det är kvar tills löning.
Fakturan – en del av köpresan
Vi vet att en köpresa pågår innan köpet, under betalningen och efter köpet. I ett case med en av våra kunder som bytt från 14 till 30 dagars faktura kunde vi se att andelen som betalade i tid ökade med 20 % och andelen onödiga ärenden till kundtjänst minskade med 25 %.
Sammanfattningsvis kan man säga att det är viktigt att sträva mot en så tydlig, enkel och smidig köpupplevelse som möjligt. Låt inte en irriterande påminnelsefaktura förstöra helhetsintrycket av köpet hos dig.
Så förbereder sig Webhallen inför Black Week
Vi fick chansen att ställa frågor till vår kund Fredrik Lindblad, CMO på Webhallen, om deras förberedelser inför årets stora shoppingvecka.
Så ökade Topformula konverteringen med ny leveransmodul
E-handelsföretaget Topformula lyfte kundupplevelsen markant genom att utöka sin kassalösning med fler leveransalternativ.
6 tips för att optimera din e-handel inför Black Week
Jenny Johansson, Content Creator, ger tips på hur du kan optimera din E-handel inför Black Week.