Checkout eller API - vad ska du välja?

Checkout eller API – vad är egentligen skillnaden? Häng med på en kort sammanfattning som gör det enklare för dig att veta vad som passar just din e-handel

Checkout eller API - vad ska du välja?

Som e-handlare kan du välja att bygga din kassa på primärt två olika sätt – API integration eller checkout. Det finns fördelar med båda och det kan vara svårt att veta vad som passar just ditt bolag. Vi hjälper dig reda i frågan.

API – för full flexibilitet

Faktura, direktbetalning och delbetalning eller varför inte Paypal? En API-lösning bygger på att du själv utvecklar identifiering av dina kunder och integrerar betalsätt genom olika samarbetspartners. Det innebär att du har full flexibilitet att bestämma hur kassan ska se ut och vilka betalsätt du vill erbjuda. Men det kräver också mer av dig som e-handlare eftersom du utvecklar större del av kassan själv, har flera integrationer och behöver hålla ihop helheten.

Checkout ­– smidigt och responsivt


En checkout är en paketerad helhetslösning genom en och samma samarbetspartner som gör det enkelt för både dig och kunden. En bra checkout har relevanta betalalternativ och färdiga kopplingar mot e-handelsplattformar i en snygg och responsiv kassa, dessutom är det enkelt att identifiera kunderna. En checkout är helt enkelt en färdig produkt som kan kopplas på utan krångel.

Lite som en kostym

Man skulle kunna säga att en betallösning är lite som en kostym, du kan välja att sy upp en själv eller köpa en schysst färdig modell. Den skräddarsydda kräver beslut kring färg, form och modell, flera provningar och är en större investering. Den fabrikssydda passar de flesta, går snabbt att köpa och du får all hjälp du behöver i butiken. Båda alternativen är bra men beroende på vem du är kanske det ena passar bättre. Så, API eller checkout. Vad passar dig?

Läs om när Hemmashoppen bytte till en checkout

Så förbereder sig Webhallen inför Black Week

Vi fick chansen att ställa frågor till vår kund Fredrik Lindblad, CMO på Webhallen, om deras förberedelser inför årets stora shoppingvecka.

Så ökade Topformula konverteringen med ny leveransmodul

E-handelsföretaget Topformula lyfte kundupplevelsen markant genom att utöka sin kassalösning med fler leveransalternativ.

6 tips för att optimera din e-handel inför Black Week

Jenny Johansson, Content Creator, ger tips på hur du kan optimera din E-handel inför Black Week.