Betala frisörbesöket på faktura, varför inte?
På nätet kan du välja mellan faktura, delbetalning, direktbetalning och till och med swish. Du kan enkelt se dina personliga erbjudanden, lägga dina varor i kassan och betala först nästa dag, vecka eller till och med månad om det skulle passa dig. Det är ett flexibelt sätt att handla som är byggt utifrån kundens beteende och behov. Men varför finns inte samma möjligheter i butik?
Varför den fysiska handeln ligger efter i att erbjuda fler betalningsalternativ har både med teknik och historia att göra. När den digitala handeln tog fart kunde man använda de fördelar som den digitala tekniken erbjuder – det kunde skapas automatiserade processer, skalfördelar och nya intäktskällor på ett sätt man aldrig funderat på i butik. I takt med att e-handeln växte blev konkurrensen större, långt större än konkurrensen i den fysiska världen. Att kunna erbjuda flera val av betalningsalternativ blev ett viktigt konkurrensmedel för butikerna. Men det tog tid innan fenomenet gjorde intrång i fysiska butiker, nämligen inte förrän nu.
Tidigt i den digitala innovationen var det vanligt att titta på hur saker och ting fungerade i den fysiska världen och sedan implementera samma sak digitalt. Eftersom betalkort varit det vanligaste betalsättet i butik sedan mitten av 00-talet fick kort även en stark ställning vid intågandet av e-handeln. I butik förväntade sig kunderna ingenting annat än att betala med kontanter, kort eller möjligtvis avbetalning via krångliga papper. Men för ett tag sedan förstod betalleverantörerna styrkan i det digitala mediet och byggde upp innovativa lösningar som skapat nya behov och förväntningar hos kunden. Idag vill de fysiska butikerna kunna erbjuda samma betalsätt som webben, och allra helst i en integrerad process – en så kallad omni-lösning.
Nu går vi alltså mot ett samhälle där kunden förväntar sig att få precis samma betalalternativ i butik som på nätet. Någonting som alla handlare måste ta hänsyn till om de vill fortsätta driva försäljning i fysiska butiker, öka chansen till lojala kunder och stärka sitt varumärke.
Så på frågan varför det inte finns samma betalupplevelser i butik som på nätet är svaret ganska enkelt. Butikerna förstod varken konsumenternas krav eller kraften i innovationerna online. Men det kommer vi snart bli varse om.
Stadium var tidiga med att skapa en enhet av offline- och onlineförsäljning. När de bytte från tre olika betallösningar till en enhetlig ökade kundnöjdheten. Läs caset genom att trycka på knappen nedan.
Så förbereder sig Webhallen inför Black Week
Vi fick chansen att ställa frågor till vår kund Fredrik Lindblad, CMO på Webhallen, om deras förberedelser inför årets stora shoppingvecka.
Så ökade Topformula konverteringen med ny leveransmodul
E-handelsföretaget Topformula lyfte kundupplevelsen markant genom att utöka sin kassalösning med fler leveransalternativ.
6 tips för att optimera din e-handel inför Black Week
Jenny Johansson, Content Creator, ger tips på hur du kan optimera din E-handel inför Black Week.