Hur e-handlar vi om 10 år?

Ett enkelt knapptryck, helt av sig själv eller genom en ny cool digital lösning? Vi har låtit våra produktchefer och kundansvariga spåna kring hur de tror att e-handeln ser ut om 10 år.
Hur e-handlar vi om 10 år?

1. Hur tror du e-handeln ser ut om 10 år?

Andreas Fritz, Product Manager B2B Payments:
Gränserna mellan försäljningskanalerna kommer vara helt utsuddade, vi kommer se det som handel, inte specifikt en e-handel. Voice kommer att explodera som beställningssätt.

Philip Winberg, Product Manager B2C Payments:
Definitionen av e-handel kommer att vara mycket bredare. Man kommer köpa på helt nya sätt, nya kontexter och via nya gränssnitt. Frågan är hur stor del av e-handel så som vi känner den idag som kommer finnas kvar?

Simon Hasselsjö, Client Executive:
Produkter och tjänster vi inte är vana vid att e-handla idag kommer om 10 år att e-handlas. Leveranser från e-handeln kommer att ske smidigare och snabbare, slutkund kommer att kunna välja dag, tid och plats för sin leverans.  Handel ”machine to machine” kommer att utvecklas, vårt kylskåp och diskmaskin kommer att handla åt sig själva när varor eller diskmedel är slut.

Josef Bosaeus, Client Executive:
Större aktörer som till exempel Amazon kommer ha tagit stora volymer av den totala e-handeln för standardprodukter och det blir fler nischade aktörer med egna produkter som växer och tar mark. B2B-handeln kommer vara fullt utvecklad och gränsen mellan B2C och B2B mycket mer flytande, fokus på H2H (human to human).

2. Vad blir den största skillnaden?

Andreas Fritz, Product Manager B2B Payments:
Allt kommer ske med automatiserade processer, alla förbrukningsvaror som exempelvis tvättmedel, diskmedel och kaffe kommer levereras utan att kunden behöver göra en beställning – mer av Internet of Things, helt enkelt!

Philip Winberg, Product Manager B2C Payments:
Handeln kommer till dig i exakt rätt tillfälle. Du kommer inte behöva uppsöka produkter eller tjänster.   

Simon Hasselsjö, Client Executive:
Trenden med personifiering kommer att utvecklas mycket. E-handlare kommer att vinna kunder genom kundupplevelse, att erbjuda en sömlös och automatiserad snabb, enkel och trygg köpresa från t.ex. röstbeställning genom Amazons Alexa eller Google Home till leverans in i hallen. Det kommer att göra e-handel oslagbar.

Josef Bosaeus, Client Executive:
Ny teknik och digitala möjligheter har löst ”The last mile”. Leverans inom några timmar eller oavsett vart du befinner dig är standard.

3. Hur kommer betalningsflödena se ut?

Andreas Fritz, Product Manager B2B Payments: 
Som man vill! Ska man överleva som e-handlare måste man erbjuda alla, vid den tiden, relevanta betalsätt.

Philip Winberg, Product Manager B2C Payments:
Jag tror det kommer bli mer en känsla av att godkänna någonting än att göra en transaktion.

Simon Hasselsjö, Client Executive:
Det handlar om snabba och bekväma betalningsalternativ. Mobila betalningar ökar och ny teknik kan användas för autentisering och validering, till exempel Apple Pays "Touch ID" eller utvecklingen av AliPays "Smile to Pay".

Josef Bosaeus, Client Executive:
En action för att godkänna köp genom till exempel touch ID, ansiktsigenkänning eller voice. Alla uppgifter finns redan sparade.

4. Hur kommer konsumentens beteende förändras?

Andreas Fritz, Product Manager B2B Payments:
Konsumenternas beteende kommer vara mycket mer krävande, som leverans direkt där kunden är just nu – nya badshorts till stranden. Jag tror också att vi kommer gå mer mot hyrlösningar och mindre ägande. Det kommer inte vara viktigt att äga saker i framtiden. 

Philip Winberg, Product Manager B2C Payments:
Med ökad konkurrens, fler valmöjligheter och obefintliga trösklar kommer kunderna säkerligen vara mindre lojala. Därför är det otroligt viktigt för säljare att bygga sitt varumärke och lojalitet.

Simon Hasselsjö, Client Executive:
Kunder kommer att ha mindre tålamod med dåliga köpupplevelser, leveransförseningar eller klumpiga betalningar. Handeln kommer att få en mer internationell karaktär och smidiga gränsöverskridande betalningar kommer att utvecklas i samma takt.

Josef Bosaeus, Client Executive:
Nya ägandeformer av kapitalvaror blir allt vanligare där enkelt, smidigt och bekymmersfritt ägande är drivkrafterna.

5. Vad har du e-handlat i sommar? 

Andreas Fritz, Product Manager B2B Payments:
Det jag behövt när jag behövt det. 

Philip Winberg, Product Manager B2C Payments:
Byggmaterial på Byggmax.  

Simon Hasselsjö, Client Executive:
Vin!

Josef Bosaeus, Client Executive:
Byggmaterial till sommarstuga och övrigt som faller mig i smaken på Summer Sale.

Läs om hur Dustin blev störst i Sverige

Så förbereder sig Webhallen inför Black Week

Vi fick chansen att ställa frågor till vår kund Fredrik Lindblad, CMO på Webhallen, om deras förberedelser inför årets stora shoppingvecka.

Så ökade Topformula konverteringen med ny leveransmodul

E-handelsföretaget Topformula lyfte kundupplevelsen markant genom att utöka sin kassalösning med fler leveransalternativ.

6 tips för att optimera din e-handel inför Black Week

Jenny Johansson, Content Creator, ger tips på hur du kan optimera din E-handel inför Black Week.