Lär känna dina kunder

En stor fördel med e-handel gentemot traditionell butikshandel är mängden data du har att tillgå. För att du ska lära känna dina kunder och deras köpmönster ingår verktyget Collector Insights i vår Checkout B2C.
Lär känna dina kunder

Vi vet att det är viktigt att lära känna sina kunder. Därför ingår verktyget Insights i vår Checkout B2C. Ett analysverktyg med många egenskaper som kan ge stort värde för ditt företag. I Insights kan du se försäljning och returer, demografi, snittköp och vilka betalsätt dina kunder föredrar. Men framförallt kan du gräva och filtrera i din data för att få en djupare kunskap om vilka dina kunder är och hur de beter sig.

Insights är ett verktyg som ger mer värde ju mer du använder det. Genom att jämföra data under tid, efter marknadskampanjer eller hur den skiljer sig demografiskt kan du se hur dina insatser fungerar och i vilka målgrupper eller områden du kan behöva lägga mer resurser.

Du kan också segmentera dina kunder i olika grupper, jämföra deras köpmönster och se hur försäljningen utvecklas. Ponera att din typkund är kvinnor 30 - 35 år, boende i någon av storstadsregionerna som handlar på faktura med hög returgrad. Kanske behöver du då anpassa din marknadsföring eller information på hemsidan för att bredda målgruppen eller sänka returgraden? Sedan kan du mäta igen och se hur insatserna mottagits – har returgraden minskat eller målgruppen breddats?

Förutom all smart data du har att tillgå är Insights ett enkelt verktyg som ger bra och tydlig överblick som inte kräver någon extra integration eller kostnad. Dessutom uppdateras datan varje natt vilket innebär att du alltid kan se gårdagens siffror när du kommer till jobbet.

Välj rätt betallösning - 15 saker du inte får missa

Så förbereder sig Webhallen inför Black Week

Vi fick chansen att ställa frågor till vår kund Fredrik Lindblad, CMO på Webhallen, om deras förberedelser inför årets stora shoppingvecka.

Så ökade Topformula konverteringen med ny leveransmodul

E-handelsföretaget Topformula lyfte kundupplevelsen markant genom att utöka sin kassalösning med fler leveransalternativ.

6 tips för att optimera din e-handel inför Black Week

Jenny Johansson, Content Creator, ger tips på hur du kan optimera din E-handel inför Black Week.