Marknadsplats, egen e-handel eller både och?
Att sälja på nätet har aldrig varit enklare, rent tekniskt. Men att lyckas har heller aldrig varit svårare strategiskt och konkurrensmässigt. För att nå ut i bruset har så kallade digitala marknadsplatser blivit en trend hos en del e-handlare; alltså att som företag inleda ett partnerskap för att sälja sina produkter via andra sajter än sin egen, några exempel är Blocket, Amazon, Ebay och CDON Marketplace. Som nytt eller relativt okänt bolag på marknaden kan det vara en bra modell för att nå ut med sina produkter till nya målgrupper, man drar helt enkelt nytta av trafik från stora aktörer för att nå ut till fler.
Är du en större handlare med etablerade kunder kan det däremot vara en idé att fundera på om du ska sälja dina varor via marknadsplatser eller inte. En marknadsplats kan nämligen ställa krav på dig, din leverans och kundservice som kan sätta begränsningar för dig. Men framförallt handlar det om att inte lämna över kontrollen över ditt varumärke och dina kunder till någon annan.
För att behålla ett starkt varumärke och inte ge bort kundrelationen till marknadsplatsen eller andra leverantörer i kedjan, bör du se till att behålla kunderna i de delar av ekosystemet som ni själva äger. Det är genom lojalitetsbyggande åtgärder som du i slutändan kan få nöjdare kunder och öka din försäljning.
Nedan listar jag konkreta fördelar med de båda säljsätten:
Fördelar med att behålla kunden i dina egna kanaler
- Inspirera dina kunder och ge dem den bild av varumärket som ditt bolag vill förmedla
- Få kontroll över din kundservice och ge dina kunder den information och guidning de behöver, på det sättet som du tycker är bäst
- Det blir enklare och går snabbare att informera dina kunder om nyheter och kampanjer
- Enklare att skapa relevans i dina budskap. På en marknadsplats som säljer flera varumärken kan det lätt bli ett spretigt intryck
- Om du har både butik och e-handel kan du enklare knyta ihop online- och offlineförsäljning
Fördelar med att sälja via marknadsplatser
- En bra modell för att nå ut med dina produkter och ditt varumärke till nya målgrupper
- Du drar nytta av trafik från stora aktörer för att nå ut till fler och få bra ranking på Google
- Bredda din kundkrets och sälja mer utan att behöva lägga en stor summa på marknadsföring
- Om du inte redan har en webbshop så är en marknadsplats ett enkelt sätt att komma igång
- Funderar du på vilka produkter du ska sälja i din egen shop? Då kan en idé vara att testa olika produkter på marknadsplatsen för att se vad som säljer innan du väljer vilken produkt du ska satsa på.
För Stadium är det viktigt att behålla relationen till kunden för att öka kundnöjdheten. Läs om vilka insatser de gjorde för att uppnå det. Klicka på knappen nedan!
Så förbereder sig Webhallen inför Black Week
Vi fick chansen att ställa frågor till vår kund Fredrik Lindblad, CMO på Webhallen, om deras förberedelser inför årets stora shoppingvecka.
Så ökade Topformula konverteringen med ny leveransmodul
E-handelsföretaget Topformula lyfte kundupplevelsen markant genom att utöka sin kassalösning med fler leveransalternativ.
6 tips för att optimera din e-handel inför Black Week
Jenny Johansson, Content Creator, ger tips på hur du kan optimera din E-handel inför Black Week.