Produktbeskrivningar: så skriver Kronans Apotek
Bra, ärliga och utförliga produktbeskrivningar är superviktigt för att dina kunder ska handla hos dig igen. Denna veckan har vi pratat med Linnea Husberg, content creator på Kronans Apotek, för att höra hur hon tänker när hon tar fram sina texter.
Kronans Apotek
Hej Linnea, vem är du?
Jag heter Linnea Husberg och jag är Content Manager på Kronans Apotek. Jag och min kollega Daniel Larsson jobbar båda två med att skriva, underhålla och optimera innehåll på kronansapotek.se.
Vad innehåller en bra produktbeskrivning enligt dig?
En bra produktbeskrivning hjälper kunden att snabbt förstå produkten, men ska också visa mer detaljerad och korrekt information som besvarar alla eventuella frågor. En bra överskådlighet på produktsidor är därför mycket viktig, och vi jobbar tätt ihop med UX-designers för att uppnå det. Dessutom är det självklart också viktigt att synas i organiskt sök, så sökordsoptimering är särskilt viktigt för produktsidor.
Hur jobbar ni som företag för att uppnå det?
Grunden till en bra produktbeskrivning är att förstå vad kunden vill och behöver veta, men också hur kunden letar efter informationen. Vi gör sökordsanalyser och användartester för att bättre förstå detta och för att ständigt förbättra våra produktbeskrivningar.
Vad skulle du säga är de tre viktigaste sakerna att tänka på?
Kunden, kunden, kunden. Det är viktigt att förstå våra användare och hur de söker. När vi gör det så kan vi både formulera texter på ett kundnära sätt och optimera produktbeskrivningen så att vi hittas av sökmotorer.
Har du exempel på företag som ni inspirerats av?
Det finns många bra exempel. Både Lyko.se och Sportamore är bra exempel. Vi har också imponerats över Filippa K och den detaljerade produktions- och hållbarhetsbeskrivningen på deras produktsidor.
Det här var ett inlägg i en serie om produktbeskrivningar. Vi har även intervjuat Daniel Jospovic, webbansvarig på verktygsboden.se, vars tankar du kan läsa om här och Emma Tongring, produktpublicist på LYKO, som berättar om hur LYKO arbetar med produktbeskrivningar.
Vill du ha mer inspiration till hur du kan skriva bättre produktbeskrivningar? Vi ger sex konkreta exempel.
Så förbereder sig Webhallen inför Black Week
Vi fick chansen att ställa frågor till vår kund Fredrik Lindblad, CMO på Webhallen, om deras förberedelser inför årets stora shoppingvecka.
Så ökade Topformula konverteringen med ny leveransmodul
E-handelsföretaget Topformula lyfte kundupplevelsen markant genom att utöka sin kassalösning med fler leveransalternativ.
6 tips för att optimera din e-handel inför Black Week
Jenny Johansson, Content Creator, ger tips på hur du kan optimera din E-handel inför Black Week.