Ta hand om kunden efter köpet

En fungerande och professionell inkassoverksamhet är viktig för att dina kunder ska ha en positiv bild av ditt varumärke och köpa hos dig igen. Vi förklarar varför.

Ta hand om kunden efter köpet

Stor konkurrens kräver felfria processer

Idag förväntar sig konsumenten att bli uppassad. Inte konstigt eftersom så många varumärken slåss om samma kunder. Varför ska man välja varan från just ditt bolag? Det räcker inte att erbjuda en attraktiv produkt, utan hela köpresan måste vara enkel, professionell och smärtfri. Annars vänder sig kunden någon annanstans.

En sak många glömmer är att köpresan faktiskt inte tar slut för att kunden beställt en vara. Det är minst lika viktigt att ta hand om kunden efter de tryckt på köp. För att få återkommande kunder behöver du såklart en genomtänkt efterköpsprocess och en schysst inkassoleverantör.

En inkassokund har större risk att hamna där igen

Men varför är det viktigt att ta hand om de där kunderna som inte betalar? Jo, det finns faktiskt flera anledningar. Orsaken till att en kund hamnar på inkasso kan variera, men inte sällan kan det finnas orsaker som är jobbiga eller skambelagda. Får man inte bemötandet eller hjälpen man behöver är risken stor att kundens skulder växer och du som e-handlare inte får tillbaka dina pengar. Statistik visar dessutom att de som hamnat hos inkasso en gång löper större risk att hamna där igen. Om en person har inkassokrav från flera företag är det extra viktigt med bra service eftersom det kan avgöra huruvida kunden väljer att betala just din faktura.

Kan färga ditt varumärke

Det finns en kvarlevande bild av inkassoverksamheter som elaka indrivare, vilket såklart inte stämmer. Tvärtom hjälper en inkassoverksamhet kunder som har svårt att betala att göra en avbetalningsplan och bli skuldfria. Dessutom är en skuldfri kund någon som kan göra nya köp, vilket i längden gynnar dig som e-handlare. Kom också ihåg att ditt bolag sannolikt kommer förknippas med inkassoverksamheten du väljer. En kund kan vara jättenöjd med både kassa, produkt och frakt men om inkassoverksamheten inte är professionell kommer det färga ditt varumärke och göra att kunden kanske inte köper hos dig igen. Eftersom det är enkelt att vända sig någon annanstans är det viktigt att det inte skaver någonstans i köp- och efterköpsprocessen.

Fler kockar – sämre soppa

Ett sista tips för en smidig inkassoprocess är att ha sin betallösning och inkasso på samma ställe. Det finns en större produktkännedom och ett mer likartat sätt att hantera kunder oavsett var i köpkedjan de befinner sig. Så innan du bestämmer dig för hur du ska sköta ditt bolags inkasso kan det vara en bra idé att göra research och fundera ett varv. Att sköta verksamheten själv kanske är billigare, men rent krasst, är det inte bättre att lägga tid på det du är bra på – att sköta, utveckla och förvalta din affär?

Så leder Collector Checkout till ökad försäljning 

Så förbereder sig Webhallen inför Black Week

Vi fick chansen att ställa frågor till vår kund Fredrik Lindblad, CMO på Webhallen, om deras förberedelser inför årets stora shoppingvecka.

Så ökade Topformula konverteringen med ny leveransmodul

E-handelsföretaget Topformula lyfte kundupplevelsen markant genom att utöka sin kassalösning med fler leveransalternativ.

6 tips för att optimera din e-handel inför Black Week

Jenny Johansson, Content Creator, ger tips på hur du kan optimera din E-handel inför Black Week.