11 tips för att maxa julhandeln
1. Erbjud att köpa nu men betala senare
Erbjud dina kunder en kampanj med förlängd förfallotid som hjälp för att få kundernas julklappskassa att gå ihop. Att fakturera är dessutom ett av de säkraste betalsätten mot nätbedrägerier.
2. Förtydliga leveransdatum
Förtydliga sista leveransdatum så att kunden hinner få hem klapparna i tid – annars blir det ledsna miner på julafton.
3. Egen menyrad
Lyft fram dina julklappstips tydligare i en egen menyrad så att kunden får hjälp på traven.
4. Ge något extra
Vårda dina kunder. Ge de som handlar över ett visst belopp en liten present eller kupong till nästa tillfälle, det uppskattas och gör att kunden kommer tillbaka.
5. Testa belastningen
Belastningstesta din webbshop så att den klarar av mycket trafik samtidigt.
6. Ta fram din "årets julklapp"
Vilken är din ”årets julklapp"? Fundera över vilka produkter din butik kan göra en kampanj kring. Gör en trendspaning och glöm inte din statistik för föregående år.
7. Skapa en julkalender
Ta fram en julkalender med ett nytt erbjudande varje dag fram till jul. Det ger kunderna en anledning att gå in och kolla i din butik varje dag.
8. Julanpassa SEO och SEM
Planera nyhetsutskick samt optimera SEO och dina adwordskampanjer. Många kunder kommer be Google om hjälp med vad de ska ge för julklapp till svärmor eller lillebror.
9. Dela alla dina julklappstips
Är din butik redo för alla julfirare? Bra! Dela gärna med dig av dina julklappstips och nyårsplaner i sociala kanaler.
10. Gör det enkelt att returnera
Erbjud fri frakt samt generösare returfrist och ångerrätt – det är många röda dagar kring jul och nyår.
11. Öka tillgängligheten
Kanske kan du erbjuda utökade kundtjänsttider och extra personal i lagret under jul- och nyårshelgerna?
Betallandskapet förändras – erbjuder du rätt betalsätt?
För att ge kunderna en bra e-handelsupplevelse – och öka försäljningen – gäller det att erbjuda rätt betalalternativ. Har du koll på hur kunderna helst betalar? Vi reder ut!
Så attraherar du kunder till din webbutik under mellandagsrean
Läs checklistan på hur du kan sticka ut och få kunder att handla hos just dig under mellandagsrean.
Så gör du dina kunder ännu gladare på Black Friday
Black Friday kan innebära kaos på lagret och långsamma leveranser. Mats Fischerström, produktchef på Unifaun, berättar hur upplevelsen kan förbättras.