Så attraherar du kunder till din webbutik under mellandagsrean

Snart drar nästa stora reaperiod igång, mellandagsrean. I denna artikel hittar du en checklista på hur du kan sticka ut och få kunder att handla hos just dig.  

Så attraherar du kunder till din webbutik under mellandagsrean

1. Tydlighet ✔️ 

Något som kunder värdesätter högt när de handlar online är tydlighetExtra viktigt är tydlighet kring leveransen, hur och när varan kommer att levereras – se till att visa denna information tydligt på startsidan. De flesta har inget emot att vänta några dagar extra på sina reafynd, men de tycker inte om att sväva i ovisshet. Innan de genomför ett köp vill de veta när varan kan levereras och efter köpet vill de få reda på om leveransdatumet ändras. 

2. Trygghet ✔️ 

Det måste självklart kännas tryggt för kunden under hela köpresan, inte minst i kassan. I många fall är kassan avgörande för om en kund väljer att genomföra sitt köp eller inteAnvänd en checkout som är snabb men med tydliga steg, smidig och täcker flera betalsätt. När kunden har lagt sina varor i kassan är det viktigt att köpet går smidigt och inte består av långa registreringsformulär.  

3. Återkoppling ✔️ 

Idag finns en förväntan hos kunder att snabbt få svar på saker de undrar över eller behöver hjälp med. En uppdaterad FAQ, integrerade chattfönster direkt på hemsidan och tydlig information kring leveranstid, ångerrätt och öppet köp minimerar en överbelastad kundservice, och gör samtidigt att kunden känner sig sedd och hörd. 

4. Överraskningar ✔️ 

Det finns mycket du som e-handlare kan locka med för att kunder ska välja att handla i just din webbutikFörutom så låga priser som möjligtkan du fånga kundens uppmärksamhet genom att göra någonting otippat. Det kan vara allt från att erbjuda fri frakt och fria returer under en viss period, samla ihop skräddarsydda produktpaket eller skicka med en överraskning om varukorgens värde överstiger en viss summa 

5. Spänning ✔️ 

För att sticka ut i reabruset krävs det att du skapar lite spänning hos din målgrupp i olika kanalerSkicka ut nyhetsbrev och använd sociala medier för att uppmärksamma dina kunder om vad som är på gång i din webbutik under mellandagsreanDu kan till exempel skapa ett inlägg där det enbart står “kommer snart” eller ha en nedräkning fram till dess att mellandagsrean drar igång.


Läs om hur du som företag kan få bättre placering på Google.

Så lyckas du med SEO

Så attraherar du kunder till din webbutik under mellandagsrean

Läs checklistan på hur du kan sticka ut och få kunder att handla hos just dig under mellandagsrean.  

Så gör du dina kunder ännu gladare på Black Friday

Black Friday kan innebära kaos på lagret och långsamma leveranser. Mats Fischerström, produktchef på Unifaun, berättar hur upplevelsen kan förbättras.

Så förbereder sig Webhallen inför Black Week

Vi fick chansen att ställa frågor till vår kund Fredrik Lindblad, CMO på Webhallen, om deras förberedelser inför årets stora shoppingvecka.