Är det enklare att starta export med e-handel?

Missar B2B-företag som inte bedriver e-handel en möjlighet att testa andra marknader än sin hemmamarknad med relativt enkla medel? Jag tror det. Vad tror du?

Är det enklare att starta export med e-handel?

E-handel – ett smart sätt att expandera

De mest intressanta tankarna slår mig oftast när jag inte är på jobbet, som när jag hämtar min dotter på förskolan, lagar mat eller halvkollar en serie i soffan. Häromdagen kom jag på mig själv med att fundera kring en intressant frågeställning, jag vet inte om det var när jag lagade mat eller stressade mot förskolan, men tanken har vuxit i mig.

Kan e-handel vara en smart väg för B2B-företag att expandera utanför sin hemmamarknad?

Låt mig förklara hur jag tänker. Jag tror att de som redan börjat sin digitaliseringsresa genom e-handel har ett försprång i att testa nya marknader gentemot de som har försäljning genom ”traditionella” kanaler, exempelvis besökande säljare, butik eller telefonförsäljning. För vi kan nog vara överens om att det både är avancerat, kostsamt och komplicerat att sätta upp en lokal verksamhet utomlands, oavsett om det är ett kontor, lager eller butik. Man behöver hitta rätt personal, gärna folk med branschkunskap och ett upparbetat kontaktnät samt lägga mycket tid och resurser. Om vi istället backar ett steg. Borde det inte vara bättre att starta en internationell e-handel till att börja med? En site på engelska med begränsat utbud? På så vis kan du ta tempen på de marknader du är intresserad av innan du lägger massvis resurser på en plats som ännu är outforskad.

När din e-handel varit igång ett tag kan du analysera din data och se i vilka länder som intresset för dina produkter är som störst. Är det i England, Tyskland eller kanske i Indien? När du vet det kan du anpassa din e-handel till dessa länder och fundera på om du vill placera kundtjänst eller en säljorganisation på plats. För visst vore det dumt att göra det direkt, innan du vet om det är i England, Tyskland eller Indien som trycket är som störst?

Det borde alltså vara en drivkraft för B2B-bolag att starta e-handel, inte bara för att det är nödvändigt att finnas online, utan för att på ett enkelt sätt testa nya marknader.

Vad tänker du om e-handel B2B?

Jag menar alltså att de B2B-företag som inte bedriver e-handel och enbart säljer nationellt missar en möjlighet att testa andra marknader än sin hemmamarknad med relativt enkla medel.

Låter det rimligt? Vad tänker du? Kommentera gärna inlägget här nedanför eller skicka mig ett mail med dina tankar: andreas.fritz@collectorbank.se

Vill du veta mer om hur du kan öka din B2B-försäljning? Vi har sammanställt nio smarta tips. 

Ladda ner guiden: Öka din B2B-försäljning

E-handlares största utmaningar inom personalisering

Läs om hur du som nordisk e-handlare tar din personalisering till nya höjder genom att undvika dem vanligaste fallgroparna!

Vem bestämmer över din checkout?

Betallandskapet har förändrats radikalt de senaste åren och e-handelskassan är idag en nyckelkomponent till hela köpupplevelsen. Att kunna påverka sin checkout kan öka konverteringar och kundnöjdhet.

Varför bra kundservice kan leda till nya affärer

Kunden är det viktigaste du har. En bra kundservice är väsentlig för att bygga lojalitet och generera nya affärer.