Så jobbar du med lojalitet under lågkonjunkturen
I E-handelsanalysen 2024 ser vi tydliga skiften i konsumentbeteenden till följd av lågkonjunkturen. Trots en väntad ekonomisk återhämtning under 2025 lär vi inte vara helt ur lågkonjunkturen förrän 2026. Under denna period kan lojalitet vara ett effektivt fokus för handlare, särskilt eftersom 76 % av nordiska konsumenter som påverkats mest av lågkonjunkturen väljer att återkomma till samma butiker – en markant skillnad sett till det allmänna snittet på 67 %.
Rätt tid för lojalitet
Kundanskaffningskostnaden har skjutit i höjden de senaste åren, samtidigt som konsumenterna har blivit mer selektiva och prisfokuserade, delvis på grund av lågkonjunkturen. Därför är det nu viktigare än någonsin att arbeta med lojalitet – för att ge kunderna en anledning att komma tillbaka.Faktum är att konsumenter som har påverkats mest av lågkonjunkturen inte handlar mindre ofta än genomsnittet. Däremot är de måna om att göra ett bra val. Men är ekonomiska incitament som rabatter den enda vägen för att få dem att känna att de gjort rätt? Inte nödvändigtvis – och här finns ett viktigt utrymme för lojalitetssatsningar.
Mindre nytt, mer begagnat
Frisvaren från E-handelsanalysen 2024 bekräftar att olika branscher påverkas olika mycket av lågkonjunkturen. Vissa konsumenter drar ner på specifika produkttyper som till exempel kläder. Samtidigt ser vi att dessa konsumenter köper mer begagnat, vilket innebär möjligheter för handlare som satsar på andrahandsförsäljning.Satsa på kundklubben under lågkonjunkturen
Nordiska konsumenter som känner av lågkonjunkturen är oftare med i kundklubbar än genomsnittet, och 52 % av dem är positivt inställda till kundklubbar, jämfört med 43 % för genomsnittskonsumenten. Dessutom kan hela 85 % av dessa konsumenter tänka sig att handla mer om rätt förmån erbjuds via kundklubben – en betydligt högre andel än snittet.
Dessa siffror visar att konjunkturkänsliga konsumenter är särskilt mottagliga för lojalitetssatsningar via kundklubbar. Här finns en chans för er att rekrytera fler medlemmar och stärka försäljningen genom kundklubben under lågkonjunkturen.
Vikten av personalisering under lågkonjunkturen
Den konjunkturkänsliga konsumenten letar ofta inte bara efter rabatter, utan också efter produkter som ger dem mest värde för pengarna och matchar deras behov.
– Många konsumenter förväntar sig idag en personaliserad köpresa där handlaren känner dem och kan anpassa både utbud, rabatter och bonusar. I lågkonjunktur, när köpbesluten kan dra ut på tiden, gäller det att nå rätt kund med rätt erbjudande vid rätt tillfälle. En lojalitetsplattform, som exempelvis Voyado, hjälper till att hitta icke-köparna och konvertera dem, förklarar David Hägg, Head of Product and Tech på Walley.
Erbjud social status istället för att ge bort pengar
Att skapa ett starkt brand community är ett effektivt sätt att driva lojalitet och återkommande köp under lågkonjunkturen och fungerar som ett värdefullt komplement till rena prisincitament. I ett sådant community kan kunder interagera som i ett socialt forum, där medlemskap premieras genom att låta dem samla poäng, få belöningar och uppnå olika utmärkelser – en gamification-strategi som ger ökad social status och stärker engagemanget.
Ett community är särskilt effektivt under lågkonjunkturen, då många konsumenter är extra mottagliga för lojalitetssatsningar. Ett strålande exempel är Stadium, som har tagit sitt lojalitetsarbete till en ny nivå – läs mer om deras innovativa kundklubbsstrategi här.
Rikta era lojalitetssatsningar rätt med data och insikter
I vår rapport E-handelsanalysen 2024 har vi identifierat tre personas, varav en representerar den konjunkturkänsliga konsumenten, som påverkats extra mycket av lågkonjunkturen. Här får du en djupare inblick i vad denna grupp värdesätter – från kundklubbsförmåner och betalningsalternativ till de faktorer som får dem att återkomma. Läs hela rapporten här.
Tänk modulärt – och skapa en kundupplevelse som håller hela vägen
Optimera kundresan med en modulär checkout. Med Walley får du enkel integration, personalisering och ökad lojalitet – en flexibel lösning som maximerar resultat.
Tre UX-misstag som kan sänka din konvertering
Lojalitet inom Norden är värt att satsa på enligt siffror från Walley.
Så jobbar ni med lojalitet under lågkonjunkturen
Öka kundlojaliteten under lågkonjunkturen med smarta lojalitetsstrategier. Ta del av de senaste insikterna från E-handelsanalysen 2024.