Tre UX-misstag som kan sänka din konvertering

Visste du att över en tredjedel av nordiska e-handelskunder hoppar av köpet när betalningen är krångligare än väntat? Enligt vår rapport E-handelsanalysen 2024 lämnar hela 35 procent sidan om betalningsprocessen tar längre tid än de förväntat sig. Så, vad är det egentligen som gör en betalning "krånglig" för konsumenterna? Vi har identifierat tre vanliga UX-misstag som ni kan undvika för att hålla kunderna kvar – och göra köpupplevelsen så smidig som möjligt. 

Tre UX-misstag som kan sänka din konvertering

1. Manuell registrering av konto för att genomföra köp  


I Idag upplever många konsumenter att det är krångligt att manuellt fylla i sina uppgifter vid köp. Varför slösa tid när all information kan hämtas automatiskt med BankID? I takt med att marknadens ledande aktörer höjer standarden för användarupplevelse blir kundernas tålamod också allt kortare. 

Att optimera köpflödet för att snabbare konvertera är en självklarhet – men vad gör ni om ni också vill få fler kunder att gå med i kundklubben? Med dagens teknik går det att skapa en ännu bättre upplevelse. Efter identifiering med BankID kan kunder bli medlem med ett enda klick, helt utan manuellt krångel.

2. Omdirigeringar som inte leder någonstans 


Osmidiga omdirigeringar (redirects) i betalningsprocessen är en stor irritationskälla för många kunder. Det kan leda till att kunden känner sig tvungen att börja om från början vid minsta ändring – eller att osäkerhet uppstår kring om betalningen ens gått igenom. 

För att undvika dessa problem krävs en genomarbetad checkout, där alla tjänster och steg i processen sömlöst integreras. Det här kräver både tid och resurser och är något som ledande betalaktörer med gedigen utvecklingskapacitet ofta lyckas bäst med. 

3. Betalning som inte fungerar på alla enheter


Det kan verka självklart att kunder ska kunna handla smidigt oavsett vilken enhet de använder. Men i praktiken är det lätt att missa viktiga detaljer. Det handlar inte bara om att optimera för populära webbläsare som Chrome, utan checkouten måste också fungera felfritt i Safari, Edge och andra alternativ. Dessutom behöver den vara anpassad för både mobil och laptop, liksom för surfplattor och andra enheter med varierande skärmstorlekar. 

Att bygga och underhålla ett checkoutflöde som fungerar perfekt på alla enheter är utvecklingsintensivt. För att hålla jämna steg med uppdateringar av webbläsare och operativsystem krävs ett löpande arbete. Därför kan det vara en stor fördel att samarbeta med en betalaktör som har de resurser som behövs för att säkra en friktionsfri upplevelse på alla plattformar.
  

Fler UX-misstag att undvika 


Genom att investera i en smidig användarupplevelse i betalningsprocessen kan ni minska risken för att över 35 % av era kunder avbryter sina köp. Förutom de tre UX-misstag vi nämnt här, lyfter vår rapport E-handelsanalysen 2024 fram fler fallgropar att undvika. Där får ni också möta personan Den otåliga – konsumenten som ofta lämnar sidan vid minsta krångel. Dessutom innehåller rapporten trendspaningar och experttips om hur ni kan optimera er UX och hålla er i framkant. 

Ladda ner E-handelsanalysen

Tre UX-misstag som kan sänka din konvertering

Lojalitet inom Norden är värt att satsa på enligt siffror från Walley.

Så jobbar ni med lojalitet under lågkonjunkturen

Öka kundlojaliteten under lågkonjunkturen med smarta lojalitetsstrategier. Ta del av de senaste insikterna från E-handelsanalysen 2024.

Därför ska ni satsa på lojalitet i hela Norden.

Lojalitet inom Norden är värt att satsa på enligt siffror från Walley.