Behåll försäljningen under sommaren

Sommar och semester innebär att många lägger vardagsrutinerna åt sidan. Så hur ska du som e-handlare tänka för att behålla en bra försäljning under sommaren? Vi listar några tips.
Behåll försäljningen under sommaren

Fokusera på mobila köp

Idag sker två tredjedelar av näthandeln från mobilen och siffrorna ökar ytterligare under sommaren. Fokusera på att anpassa e-handeln till mobila köp så det blir enkelt och smidigt att handla från telefonen.

En enkel checkout

I och med att andelen mobila köp stiger under sommaren är det extra viktigt med en smidig checkout. Undvik onödiga moment som att slussa kunden till en extern sida, komplicerad kundregistrering eller annat som gör köpprocessen komplicerad.   

Köp nu betala i höst

Under sommaren har många en semesterbudget att förhålla sig till. Därför kan det vara en bra idé att erbjuda kampanjer i stil med ”köp nu, betala i höst”. På så vis kan kunden hålla i semesterbudgeten men ändå njuta av sitt köp redan i sommar.

Säsongsanpassa din e-handel

Anpassa din e-handel efter säsong för att bibehålla en hög konverteringsgrad. Promota varor du vet säljer bättre på sommaren och visa rätt typ av produkter vid rätt tillfälle.  

Det ska löna sig att vara lojal

Glöm inte bort dina kunder under sommaren. Skicka information och erbjudanden via nyhetsbrev och bjud gärna på något extra till dina trognaste kunder, som fri frakt eller sommarrabatt.

Utförsäljning

Ta tillfället i akt att rensa lagret och gör en utförsäljning. Ett tomt lager är en fördel inför höstens nyheter och det finns många rea-sugna kunder som har några slantar över från semesterkassan.  

Kampanjer i samband med högtider

Midsommar, nationaldagen och fotbolls-VM – under högtider och evenemang tenderar man att konsumera mer. Därför är det en bra idé att anordna kampanjer där du väver ihop dina produkter med högtiderna.

Tävlingar

Tävlingar är ett bra sätt att bibehålla kundens intresse. Arrangera roliga aktiveringar med lockande priser och en rimlig chans att vinna. Då ökar sannolikheten att fler faktiskt deltar.

Anpassa innehåll efter tid och väder

På sommaren ruckas rutiner och beteendet förändras. Vissa varor köps på kvällen och andra på dagen, detsamma gäller om det är bra eller dåligt väder. Försök hålla hemsidan uppdaterad och anpassa den efter tid, väder och vind.

Kundcase: MM sports A/B-testade sin checkout

Betallandskapet förändras – erbjuder du rätt betalsätt?

För att ge kunderna en bra e-handelsupplevelse – och öka försäljningen – gäller det att erbjuda rätt betalalternativ. Har du koll på hur kunderna helst betalar? Vi reder ut!

Så attraherar du kunder till din webbutik under mellandagsrean

Läs checklistan på hur du kan sticka ut och få kunder att handla hos just dig under mellandagsrean.  

Så gör du dina kunder ännu gladare på Black Friday

Black Friday kan innebära kaos på lagret och långsamma leveranser. Mats Fischerström, produktchef på Unifaun, berättar hur upplevelsen kan förbättras.