Butikskoncept och Kina trendar på årets D-Congress
D-Congress, Sveriges största mötesplats för digital handel, är över för i år. Jonas Ogvall, före detta vd för Svensk Digital handel och Brand Manager på Collector Bank ger sina reflektioner.
För femte året i rad gick D-Congress av stapeln i Göteborg, Sveriges största mötesplats för digital handel. Mässan arrangeras av Svensk Digital Handel och har 2000 deltagare, 110 utställare och 55 talare. Det är utan konkurrens Sveriges största e-handelsevent där hela ekosystemet inom den digitala handeln i Sverige är samlat för att lyssna på inspirerande talare, byta erfarenheter och knyta nya affärskontakter.
Som före detta vd på Svensk Digital Handel var det spännande att för andra året i rad besöka mässan som utställare istället för arrangör. Att mingla med branschfolk, gå på föreläsningar och besöka montrar är onekligen effektivt för att ta pulsen på samtiden och sia om framtiden. Jag lämnade mässan fylld av inspiration och nya idéer.
Två trender stack ut lite extra; butikskoncept och Kina.
Prata butikskoncept
Allt fler har vågat lämna idén om att endast prata digitalisering och e-handel. Nu kommer även butikskoncept in i bilden, eller om man hellre vill kalla det multikanal, omnikanal eller unified commerce; alltså att sälja online och offline på ett integrerat vis.
För visst, även om e-handeln är här för att stanna behöver betallösningarna i fysiska butiker också uppdateras och utvecklas för att hänga med och vara konkurrenskraftiga på marknaden. Kunderna vill ha samma enkelhet och valmöjlighet som när de e-handlar, varför många butiker har tagit efter köpevillkoren på nätet. Dessutom leder bättre butikskoncept till kortare kötid och effektivare köp vilket jag tror kommer eftertraktas än mer i framtiden. För är det någonting vi har ont om idag så är det tid. Kanske är det det mest dyrbara vi kan ge varandra?
Inspireras av Kina
Som alltid ligger Kina före oss i västvärlden vad gäller digitala trender. Ofta så pass långt att vi har svårt att identifiera oss med deras beteende. Föga förvånande tog många talare inspiration från det stora landet i öst och visade exempel och inspiration på hur teknik, beteende och handel utvecklas i rasande fart.
Kina är världens största e-handelsmarknad. Anledningen är förmodligen den enorma hemmamarknaden där man hoppat över flera steg i det västerländska sättet att handla och gått direkt på e-handel. Ochvi har mycket att lära oss av kineserna när det gäller e-handel och det digitala livet. Att besöka deras sajter ger en intressant inblick i hur man kan driva försäljning med hjälp av innovativa digitala kampanjer och lösningar. Jag tror att de svenska företag som vågar ta täten kan göra stora affärer, men det gäller att lära sig kulturen och våga investera.
Hur gick det för Collector Bank?
Och hur gick det för oss på Collector Bank? Jag skulle vilja säga att det var vårt bästa år hittills. För mig är det precis lika viktigt att prata med partners och branschkollegor som att prata med våra kunder. Många intressanta samtal, nya kontakter och förbaskat trevliga människor gör att jag redan ser fram emot nästa år.
Vad tog du med dig från mässan, och vilka talare var dina favoriter? Maila, kommentera på inlägget eller ring gärna mig och dela dina insikter. På så vis får jag med mig ännu mer inspiration från D-Congress.
Har du koll på framtidens digitala begrepp och vad de innebär? Ladda ner vår lista och få en snabbkurs i tio digitala trender.
Tre UX-misstag som kan sänka din konvertering
Lojalitet inom Norden är värt att satsa på enligt siffror från Walley.
Så jobbar ni med lojalitet under lågkonjunkturen
Öka kundlojaliteten under lågkonjunkturen med smarta lojalitetsstrategier. Ta del av de senaste insikterna från E-handelsanalysen 2024.
Därför ska ni satsa på lojalitet i hela Norden.
Lojalitet inom Norden är värt att satsa på enligt siffror från Walley.