Bygg relation med en flaggskeppsbutik
Den ökade konkurrensen via näthandeln har medfört att allt fler varumärken väljer att öppna trendiga och genomtänkta flaggskeppsbutiker. Det spås vara ett vinnande koncept för de som vill satsa på långsiktiga relationer med sina kunder.
E-handelns framväxt har gjort det svårare att profilera sitt varumärke. Utbudet på nätet blir större och större, konkurrensen ökar och därmed möjligheten att lyckas nå ut. Dessutom har näthandeln bidragit till att den internationella konkurrensen ökar. Det är helt enkelt mycket att förhålla sig till för att bygga ett starkt varumärke.
Flaggskeppsbutiker – ett sätt att skapa relation
Kanske har du märkt att det blivit populärt med flaggskeppsbutiker? Det räcker nämligen inte längre att bara konkurrera om utbud, man måste attrahera till känslor också. Det här har många företag förstått och öppnat flaggskeppsbutiker, inte minst i Stockholm. På Biblioteksgatan har det under många år funnits exklusiva märken med egna butiker, men nu börjar det även ploppa upp utanför det lyxiga gångstråket. På Kungsgatan har det öppnat flera flaggskeppsbutiker från varumärken med lite lägre prisklass, som till exempel Höök Ridsport, Ecco, Royal Design och det lite dyrare Barbour som storsatsar i Skandinavien.
Flaggskeppsbutikerna gör att man kan konkurrera om konsumenterna på ett nytt sätt. Här finns det möjlighet att stärka varumärkets position inom sitt område i en välplanerad miljö. Det öppnar även upp för att bygga nära relationer med kunderna på ett annat sätt än vad som är möjligt på nätet, genom en flaggskeppsbutik kompletterar du både din e-handel och andra butiker. Dessutom kan flaggskeppsbutiken ha fler användningsområden än att bara vara en butik, det är en perfekt plats för kundevent, influencerträffar eller för att visa upp sina varor på ett inspirerande sätt.
En naturlig del i lojalitetsbyggande insatser
En ytterligare aspekt är var flaggskeppsbutikerna placeras. Om de ligger i en galleria finns det risk att försvinna i bruset och det blir svårt att bygga en identitet – då tappar man hela idén med butiken. Om man istället bjuder in från en trevlig gågata kommer det skapas mer uppmärksamhet och göra det enklare att ladda varumärket med de kärnvärden man vill.
Jag tror flaggskeppsbutiker kommer bli en naturlig del i relationsbyggandet med sina kunder. Den ökade konkurrensen gör att det är denna typ av investeringar som behövs för att erbjuda kunderna någonting utöver det vanliga. Och visst är det roligare att handla i en butik där personalen har ett brinnande intresse och engagemang för produkterna de säljer?
Så, vart slår du upp din flaggskeppsbutik 2019? Kommentera gärna!
För fler tips på hur du bygger kundlojalitet kan du ladda ner guiden nedan.
Betallandskapet förändras – erbjuder du rätt betalsätt?
För att ge kunderna en bra e-handelsupplevelse – och öka försäljningen – gäller det att erbjuda rätt betalalternativ. Har du koll på hur kunderna helst betalar? Vi reder ut!
Så attraherar du kunder till din webbutik under mellandagsrean
Läs checklistan på hur du kan sticka ut och få kunder att handla hos just dig under mellandagsrean.
Så gör du dina kunder ännu gladare på Black Friday
Black Friday kan innebära kaos på lagret och långsamma leveranser. Mats Fischerström, produktchef på Unifaun, berättar hur upplevelsen kan förbättras.