De värsta sakerna du kan göra i din e-handel

Kanske har du drivit e-handel i ett decennium eller så har du precis börjat. Oavsett finns det några grundregler som du bör följa för att maximera din försäljning och bygga lojalitet. Vi listar de tio värsta sakerna du kan göra i din e-handel. 

De värsta sakerna du kan göra i din e-handel

1. Inte hålla vad du lovar

Eftersom dina kunder inte kan prova, klämma och känna på sina varor innan de tar köpbeslutet är det viktigt att du håller vad du lovar i allt från kvalitet till funktion och leveranstid. En grundregel är att det är bättre att lova för lite och överleverera än att lova för mycket och underleverera.

2. Byta affärssystem

Att byta affärssystem är lite som att byta hjärta i företaget. Det är där alla transaktioner sker och ett byte kommer påverka samtliga delar av din e-handel. Om du ändå vill byta system är det en bra idé att fråga dig själv varför du byter och vad du vill uppnå med ditt nya system.

3. Sitta still i båten

Sälj inte bara på en lokal marknad, utan försök gå globalt och rikta dig till fler länder och marknader. Om du nöjer dig med en och samma marknad är det lätt att bli för sårbar för konkurrenter. Sprid din risk genom att sälja till fler och öka samtidigt dina chanser att bli lönsam. 

4. Outvecklad affärsmodell och teknik

Kanske har du varit igång med e-handel i många år och känner dig på banan. Men har du inte utvecklat din plattform eller applicerat de senaste marknadsföringsmetoderna har du förmodligen halkat långt efter. En e-handel är teknikdriven och som handlare måste du hela tiden effektivisera din försäljning med allt från plattform till nya betalningsalternativ.

5. Slarva med kundservice

Om dina kunder inte får bra service eller har svårt att komma i kontakt med dig kommer de varken handla hos dig igen eller rekommendera dig till vänner och bekanta. Eftersom det kostar mycket att förvärva en kund till e-handel behöver du erbjuda extra bra service för att de ska stanna. 

6. Inte anpassa SEO och översättning till nya marknader

Ett vanligt misstag när du vill nå nya marknader är att inte lägga tillräckligt med resurser på bra översättning. Kasta inte bort ditt arbete med copy och SEO genom att använda Google translate eller en billig översättningsbyrå när du öppnar upp på nya marknader.

7. Ouppdaterade betalningsalternativ

Om din kund inte kan betala på det sättet den föredrar kommer den förmodligen vända sig till en konkurrent och handla där istället. Uppdatera dina betalningsalternativ efter vad dina kunder efterfrågar. Och kom ihåg att det kan skilja sig beroende på både marknad och produkt. 

8. Dåliga bilder och produktbeskrivningar

Har du dålig kvalitet på bilder och produktbeskrivningar sjunker förtroendet för både dig som leverantör och dina produkter. För att öka förtroendet och köpviljan hos kunderna är en utförlig text och bra bilder i olika vinklar essentiellt. Försök även att få in SEO i produktbeskrivningarna för att öka din synlighet på Google.

9. En otydlig och rörig e-handel

Otydlighet är en dödssynd för dig som e-handlare. Var så tydlig som möjligt med priser, returer, frakt, avgifter och betalning. Lägg också banners och kampanjer på rätt ställen och ha en tydlig navigering på din sida. Om det är svårnavigerat kommer kunden ge upp och söka sig någon annanstans.

10. Ignorera hållbarhet

Idag blir det viktigare och viktigare med hållbarhet, framförallt för den yngre generationen. Det ställs helt andra krav på miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet för alla företag och om du inte är transparent med hur du jobbar med dessa frågor kommer delar av din kundgrupp aktivt söka sig till leverantörer som tar ett större hållbarhetsansvar.

Ska du välja betallösning till din e-handel? Vi har sammanställt 15 punkter som är särskilt viktiga. 

Välj rätt betallösning - 15 saker du inte får missa

 

E-handlares största utmaningar inom personalisering

Läs om hur du som nordisk e-handlare tar din personalisering till nya höjder genom att undvika dem vanligaste fallgroparna!

Vem bestämmer över din checkout?

Betallandskapet har förändrats radikalt de senaste åren och e-handelskassan är idag en nyckelkomponent till hela köpupplevelsen. Att kunna påverka sin checkout kan öka konverteringar och kundnöjdhet.

Varför bra kundservice kan leda till nya affärer

Kunden är det viktigaste du har. En bra kundservice är väsentlig för att bygga lojalitet och generera nya affärer.