De värsta sakerna du kan göra i din e-handel
Kanske har du drivit e-handel i ett decennium eller så har du precis börjat. Oavsett finns det några grundregler som du bör följa för att maximera din försäljning och bygga lojalitet. Vi listar de tio värsta sakerna du kan göra i din e-handel.
1. Inte hålla vad du lovar
Eftersom dina kunder inte kan prova, klämma och känna på sina varor innan de tar köpbeslutet är det viktigt att du håller vad du lovar i allt från kvalitet till funktion och leveranstid. En grundregel är att det är bättre att lova för lite och överleverera än att lova för mycket och underleverera.
2. Byta affärssystem
Att byta affärssystem är lite som att byta hjärta i företaget. Det är där alla transaktioner sker och ett byte kommer påverka samtliga delar av din e-handel. Om du ändå vill byta system är det en bra idé att fråga dig själv varför du byter och vad du vill uppnå med ditt nya system.
3. Sitta still i båten
Sälj inte bara på en lokal marknad, utan försök gå globalt och rikta dig till fler länder och marknader. Om du nöjer dig med en och samma marknad är det lätt att bli för sårbar för konkurrenter. Sprid din risk genom att sälja till fler och öka samtidigt dina chanser att bli lönsam.
4. Outvecklad affärsmodell och teknik
Kanske har du varit igång med e-handel i många år och känner dig på banan. Men har du inte utvecklat din plattform eller applicerat de senaste marknadsföringsmetoderna har du förmodligen halkat långt efter. En e-handel är teknikdriven och som handlare måste du hela tiden effektivisera din försäljning med allt från plattform till nya betalningsalternativ.
5. Slarva med kundservice
Om dina kunder inte får bra service eller har svårt att komma i kontakt med dig kommer de varken handla hos dig igen eller rekommendera dig till vänner och bekanta. Eftersom det kostar mycket att förvärva en kund till e-handel behöver du erbjuda extra bra service för att de ska stanna.
6. Inte anpassa SEO och översättning till nya marknader
Ett vanligt misstag när du vill nå nya marknader är att inte lägga tillräckligt med resurser på bra översättning. Kasta inte bort ditt arbete med copy och SEO genom att använda Google translate eller en billig översättningsbyrå när du öppnar upp på nya marknader.
7. Ouppdaterade betalningsalternativ
Om din kund inte kan betala på det sättet den föredrar kommer den förmodligen vända sig till en konkurrent och handla där istället. Uppdatera dina betalningsalternativ efter vad dina kunder efterfrågar. Och kom ihåg att det kan skilja sig beroende på både marknad och produkt.
8. Dåliga bilder och produktbeskrivningar
Har du dålig kvalitet på bilder och produktbeskrivningar sjunker förtroendet för både dig som leverantör och dina produkter. För att öka förtroendet och köpviljan hos kunderna är en utförlig text och bra bilder i olika vinklar essentiellt. Försök även att få in SEO i produktbeskrivningarna för att öka din synlighet på Google.
9. En otydlig och rörig e-handel
Otydlighet är en dödssynd för dig som e-handlare. Var så tydlig som möjligt med priser, returer, frakt, avgifter och betalning. Lägg också banners och kampanjer på rätt ställen och ha en tydlig navigering på din sida. Om det är svårnavigerat kommer kunden ge upp och söka sig någon annanstans.
10. Ignorera hållbarhet
Idag blir det viktigare och viktigare med hållbarhet, framförallt för den yngre generationen. Det ställs helt andra krav på miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet för alla företag och om du inte är transparent med hur du jobbar med dessa frågor kommer delar av din kundgrupp aktivt söka sig till leverantörer som tar ett större hållbarhetsansvar.
Ska du välja betallösning till din e-handel? Vi har sammanställt 15 punkter som är särskilt viktiga.
Tre UX-misstag som kan sänka din konvertering
Lojalitet inom Norden är värt att satsa på enligt siffror från Walley.
Så jobbar ni med lojalitet under lågkonjunkturen
Öka kundlojaliteten under lågkonjunkturen med smarta lojalitetsstrategier. Ta del av de senaste insikterna från E-handelsanalysen 2024.
Därför ska ni satsa på lojalitet i hela Norden.
Lojalitet inom Norden är värt att satsa på enligt siffror från Walley.