Del 2: Har du koll på årets viktigaste e-handelsord?

Läste du förra veckans blogginlägg har du stenkoll på fem av tio viktiga e-handelsord. Är du redo för resten? På med glasögonen – här kommer del två.

Del 2: Har du koll på årets viktigaste e-handelsord?

6. ROBO - e-handelsglosor - Collector BankResearch online purchase offline (ROPO)

Online- och offlineförsäljning kompletterar varandra, det är ingen nyhet. Beteendet att titta på en vara i butik och sedan handla den online är vanligt förekommande. Men ROPO är en benämning för det omvända beteendet; att söka relevant information online och sedan handla i butik. Idag är det allt fler konsumenter som läser recensioner och omdömen för att ge understöd till sina köpbeslut, rapporten ROBO Economy visade att hela 82% av smartphoneanvändarna söker efter information i sin telefon innan de gör köpet i butik. Det här konsumentbeteendet möjliggör nya former av marknadsföring för företag. Framförallt är det viktigt att det finns information och recensioner om dina varor på nätet, om kunden inte hittar relevant information kommer de sannolikt gå till en konkurrent. Även augmented reality (som vi skrev om i förra inlägget) kan spela en väsentlig roll; om konsumenten faktiskt kan se en vara i sin verkliga miljö behöver de inte besöka butiken utan kan fullfölja hela köpprocessen online.

7. Social shopping - e-handelsglosor - Collector BankSocial Shopping

Sociala medier startade som ett enkelt och smart sätt att hålla kontakt med vänner och bekanta. Men i takt med att mediet vuxit sig större har det blivit en allt viktigare marknadsföringskanal och är idag en central del i konsumenters köpbeteende. Social shopping går ut på att kombinera e-handel med sociala medier för att skapa upplevelser och drivkrafter som liknar de kunden får i fysiska butiker. Inspirationsmedia som Instagram och Pinterest har till exempel kopplat på tjänster som gör att produkter man ser på skärmen blir köpbara genom några klick. Även bloggare och influencers kan erbjuda varor från sina flöden direkt via länkar. Du som e-handlare kan nyttja social shopping på olika sätt, antingen genom sociala medier eller influencers eller genom att installera skräddarsydda applikationer på din e-handel. Kunder kan ansluta sig via sitt Facebook-konto och på så vis se vad deras vänner och andra kunder gillat eller köpt för produkter. Det blir alltså ett sätt att involvera kundens vänner i själva köpprocessen och ett sätt för kunden att få bekräftelse på sina köp.

8. Visual image search - e-handelsglosor - Collector BankVisual image search

Har du någonsin tittat på en bild, tidningsannons eller inredningsreportage och undrat varifrån en viss produkt kommer? Med Visual Image Search kan du söka, bläddra och hitta återförsäljare för en specifik produkt – med bara några klick. Genom artificiell intelligens kan man nämligen identifiera element i en bild för att hitta liknande produkter. Rent praktiskt går det till som följande; en användare klickar på en bild och ser ett sortiment av relaterade produkter eller bilder. Detaljerna hämtas från en mängd olika källor och användaren kan se återförsäljare och handla produkter utan att lämna själva bildresultatet. Visual image search gör det möjligt för nya kunder att hitta just dina produkter. Och förutom att förbättra kundens shoppingupplevelser finns det dessutom flera andra fördelar, som att ladda upp bilder för att hitta liknande produkter hos konkurrenter, hitta bildkällor och undersöka om någon annan använder dina bilder utan lov. 

9. Virtual Reality - e-handelsglosor - Collector BankVR (Virtual Reality)

Enkelt förklarat är VR en teknik som gör att man kan uppleva en overklig miljö som verklig, lite som att kliva in i ett data- eller tv-spel. Till skillnad från AR där den verkliga miljön förstärks ersätts alltså den verkliga världen av en annan, ofta genom att man tar på sig ett par VR-glasögon. För dig som e-handlare ger det möjligheten att till exempel bygga upp ditt produktgalleri med 3D-bilder så att kunderna kan se produkterna från olika vinklar. Förutom att leverera en bra webshop kommer funktionen förmodligen minska antalet returer eftersom kunden får en mer verklighetstrogen bild av varan innan de köper den.

 

Blockchain

Blockchain kan beskrivas som en slags distribuerad databas som skapar nya förutsättningar för informationsspridning mellan människor. Blockchain garanterar autencitet, spårbarhet och transparens vilket säkerställer att du kan lita på informationen som delas. Idag förknippas tekniken framförallt med bitcoin-valutan, men kommer att användas till mycket mer i framtiden. Förutom att lagra ekonomiska transaktioner lämpar sig tekniken även för till exempel spårning av paket genom flera led i en fraktkedja. Dessutom gör blockchain det möjligt att tillämpa något som kallas smarta kontrakt, det innebär att mottagare och sändare via en uppsättning regler automatiskt är överens om betalningar. Vi tar ett exempel: Om du leasar ut en bil, och kunden inte följer avbetalningsplanen dröjer det vanligtvis innan du har den informationen och kan agera. Med smarta kontrakt kan bilen själv kontrollera att kunden har betalt genom att "ringa upp" blockkedjan – om så inte är fallet startar inte bilen. Smarta kontrakt spås revolutionera B2B-maknaden då maskiner kan ha kontakt med varandra helt utan mänsklig inblandning. 

Ladda ner PDF:en med hela listan här

E-handlares största utmaningar inom personalisering

Läs om hur du som nordisk e-handlare tar din personalisering till nya höjder genom att undvika dem vanligaste fallgroparna!

Vem bestämmer över din checkout?

Betallandskapet har förändrats radikalt de senaste åren och e-handelskassan är idag en nyckelkomponent till hela köpupplevelsen. Att kunna påverka sin checkout kan öka konverteringar och kundnöjdhet.

Varför bra kundservice kan leda till nya affärer

Kunden är det viktigaste du har. En bra kundservice är väsentlig för att bygga lojalitet och generera nya affärer.