Det har aldrig varit enklare att vara en spontanshoppare
Med en telefon i handen kan vi köpa nästan vad som helst. Klick, klick och du har ett par nya skor hemma imorgon eller en tågbiljett bokad. Den nya mediekonsumtionen har fört med sig ett helt nytt shoppingbeteende.
Mediekonsumtionen har förändrats, det behöver man inte vara raketforskare för att räkna ut. Vi har gått från avgränsade stunder vid datorn till konstant tillgång till internet genom telefonen. Idag kan du hitta information, shoppa eller göra bankärenden både hemma och på språng utan att reflektera över det. Men vad innebär det egentligen för vårat köpbeteende?
Vi är alla spontana shoppare
Den konstanta tillgängligheten genom e-handel och smarta telefoner har gjort att vi blivit spontana shoppare. Du ser ett par schyssta skor i en facebookannons, trycker på ’köp nu’ och får leveransen nästa dag. Du hinner knappt tänka innan köpet är genomfört och slipper dessutom betala förrän du vet om du ska behålla skorna eller inte. Det har helt enkelt aldrig varit enklare att vara en spontanshoppare. Den linjära köpresan har splittrats till hundratals mikrotillfällen vilket påverkat vårt beteende och våra köpbeslut. Vid alla dessa små mikrotillfällen tas beslut som grundar sig i en googleträff eller en facebookannons. Vad du ser i stunden blir avgörande för ditt köp, även om du förmodligen inte alltid förstår det själv.
Köpresan – en symbios av flera enheter
Dessutom är det vanligt att röra sig över flera skärmar. Ofta börjar köpresan på mobilen genom informationssökning som sedan avslutas på en dator. Mobilen spelar därmed större roll än man kan tro för att slutföra ett köp eftersom processen börjar med mobilen i handen på tunnelbanan eller bussen. Men valet av skärm där du genomför själva köpet beror på situationen, vad du vill köpa och hur mycket tid du har på dig.
Att den skärmbaserade mediekonsumtionen rör sig över flera enheter är ett faktum, men det är situationen och behovet som styr valet av enhet även om målet kan vara det samma. Dessutom är dagens köpresa ofta en kombination av fysisk och digital handel. Många tycker fortfarande om att besöka en butik, men i en undersökning av Google research framgår att 85% skulle handla mer om dom fick personliga erbjudanden och erbjudanden som var exklusiva för den fysiska butiken.
I och med digitaliseringen och den nya mediekonsumtionen behöver synen på traditionell och digital marknadsföring lösas upp. Här kommer tre saker du kan ta med dig för att säkerställa att du är på rätt väg.
- Det är viktigare än någonsin att anpassa innehåll och strategi utifrån konsumentens köpresa.
- Se till att ha rätt erbjudande, vid rätt tid och anpassat till både enhet och situation.
- Säkerställ att köpupplevelsen inte förändras beroende på skärmval.
Betallandskapet förändras – erbjuder du rätt betalsätt?
För att ge kunderna en bra e-handelsupplevelse – och öka försäljningen – gäller det att erbjuda rätt betalalternativ. Har du koll på hur kunderna helst betalar? Vi reder ut!
Så attraherar du kunder till din webbutik under mellandagsrean
Läs checklistan på hur du kan sticka ut och få kunder att handla hos just dig under mellandagsrean.
Så gör du dina kunder ännu gladare på Black Friday
Black Friday kan innebära kaos på lagret och långsamma leveranser. Mats Fischerström, produktchef på Unifaun, berättar hur upplevelsen kan förbättras.