Experterna svarar: så skriver verktygsboden.se

Bra, ärliga och utförliga produktbeskrivningar är superviktigt för att dina kunder ska handla hos dig igen. Denna veckan har vi pratat med Daniel Josipovic som jobbar som webbansvarig på verktygsboden.se, för att höra hur han tänker när han tar fram sina texter.

Experterna svarar: så skriver verktygsboden.se

Hej Daniel, vem är du?

Mitt namn är Daniel Josipovic och jag jobbar som webbansvarig på verktygsboden.se. Där ingår bland annat artikelupplägg och författande av produkttexter till vårt eget varumärke PELA.

Vad innehåller en bra produktbeskrivning enligt dig?

En bra produktbeskrivning ska vara så kortfattad och intressant som möjligt. Mitt upplägg av innehåll är likadant varje gång. Jag börjar lite säljande text om produkten, sedan går jag vidare med hur den används och vilken målgrupp eller ändamål den riktar sig till. Sist kompletterar jag med dimensioner och andra nödvändiga mått för att kunden ska kunna veta att produkten passar deras behov eller lokal.

Hur jobbar ni som företag för att uppnå det?

Jag får kontinuerligt in tips från mina kollegor på produkter som ändrats eller har bristfällig information. Sedan kompletterar jag produktbeskrivningarna så att de blir ännu bättre.

Vad skulle du säga är de tre viktigaste sakerna att tänka på?

  1. Intresse: Jag kan långt ifrån allt om hela vårt sortiment utantill. Ofta krävs research som svarar på frågorna; vad är det, hur används den och varför behövs den? Kunskap och kompetens kommer med viljan att lära sig, därför är det viktigt att vara intresserad av det man gör och säljer.
  2. Ärlighet: En bra produkt säljer sig själv! Det är viktigt att inte lovorda eller överdriva. En beskrivning är precis vad ordet beskrivning innebär och betyder. Den ska skapa en uppfattning av verkligheten åt kunden.
  3. Unicitet: Självklart hämtar jag inspiration från alla håll och kanter när jag gör min research om produkten. Men jag använder inte andras ordval eller meningsbyggnad, oavsett hur bra de beskrivit samma sak. Jag försöker alltid skapa min egen uppfattning och sen skriva på vårt sätt. Då blir det ”Verktygsbodigt” med en liten personlig touch.

Har du exempel på företag som ni inspirerats av?

Jag tycker ofta det saknas genuina, personliga produktbeskrivningar. Men ett företag som jag anser är grymt duktiga är Parfym.se.

Det här var andra inlägget i en serie om produktbeskrivningar. I förra veckans artikel träffade vi Linnea Husberg, content creator på Kronans Apotek. Nästa vecka intervjuar vi Emma Tongring som arbetar som produktpublicist på LYKO för att ta reda på vad hon anser är en bra produktbeskrivning.

Vill du ha mer inspiration till hur du kan skriva bättre produktbeskrivningar? Vi ger sex konkreta exempel. 

Sex exempel på bra produktbeskrivningar

E-handlares största utmaningar inom personalisering

Läs om hur du som nordisk e-handlare tar din personalisering till nya höjder genom att undvika dem vanligaste fallgroparna!

Vem bestämmer över din checkout?

Betallandskapet har förändrats radikalt de senaste åren och e-handelskassan är idag en nyckelkomponent till hela köpupplevelsen. Att kunna påverka sin checkout kan öka konverteringar och kundnöjdhet.

Varför bra kundservice kan leda till nya affärer

Kunden är det viktigaste du har. En bra kundservice är väsentlig för att bygga lojalitet och generera nya affärer.