För- och nackdelar med registrering för B2B-kunder

Företagskunderna är redo för e-handel, men det finns fortfarande många utmaningar för e-handlarna som säljer till företag. Enligt vår e-handelsrapport Convert anser var fjärde kund att det är krångligt och tidskrävande att registrera sig. Samtidigt kan det finnas skäl att ha en registreringsprocess på sin e-handelsplattform. Så vad är då fördelarna och nackdelarna med att ha registrering för kunder?

För- och nackdelar med registrering för B2B-kunder

Fördelar

  • Du kan skräddarsy prislistor, erbjudanden och anpassa ditt sortiment efter dina kunder och kundtyper.
  • Du slipper visa dina priser i öppet läge vilket kan påverka nuvarande avtalspriser.
  • Dina konkurrenter kan inte se dina produkter och priser.
  • Om du inte kan erbjuda vissa varor och produkter till särskilda områden kan du lättare anpassa detta efter kund.

Nackdelar

  • Kunder förväntar sig idag en snabb köpupplevelse – det ska gå fort att köpa.
  • Du riskerar att tappa kunder som behöver genomföra ett köp snabbt, de har inte tid att vänta på att en ansökan ska behandlas. Priset har inte lika stor betydelse när kunden har ett starkt behov av att få varan snabbt.
  • Du slipper det administrativa arbetet och kostnaderna som medföljer för att behandla ansökningar, lägga upp kunder i systemet och upplysningskostnader.
  • Kunder har inte möjligheten att testa produkterna eller leverantören innan de ansöker om konto och börjar diskutera avtalspriser.

Det hade underlättat att kunna handla utan att registrera sig

Lyssna på kunderna

Registrering eller inte är alltså inte helt självklart. Det finns fördelar med registrering som gynnar både kunden och dig som handlare. Kanske finns svaret i en kombination av båda? Kort och gott – för att säkerställa att e-handel håller hög kvalitet är det viktigast att utgå från kundernas beteenden och önskemål. Ladda gärna ner vår rapport Convert för att få ytterligare svar på hur företagskunderna ser på e-handeln.

 

Ny rapport visar: 7 av 10 företag köper online

Citatet ovan är taget från rapporten Convert av ett småföretag som använder e-handel som inköpskanal.

Så jobbar ni med lojalitet under lågkonjunkturen

Öka kundlojaliteten under lågkonjunkturen med smarta lojalitetsstrategier. Ta del av de senaste insikterna från E-handelsanalysen 2024.

Därför ska ni satsa på lojalitet i hela Norden.

Lojalitet inom Norden är värt att satsa på enligt siffror från Walley.

Vad litar miljömedvetna konsumenter på?

Bygg kundlojalitet med hållbarhetsfokus! Läs om vad konsumenterna litar på och hur du kan sticka ut med hjälp av insikter från Walleys e-handelsanalysen.