Frakt är ett vanligt problem för B2B e-handlare

Frakt diskuteras flitigt i olika forum på nätet. Ett vanligt förekommande problem för e-handlare som säljer B2B är de höga fraktkostnaderna. Hur räknas frakten ut? Läggs det på direkt vid beställningstillfället eller i efterhand? Hur ska det visas för kund utan att tappa konvertering? Det är bara några av de många frågor e-handlare har om frakt.

Frakt är ett vanligt problem för B2B e-handlare

Att dölja fraktkostnaden så att den kommer som en överraskning på kundens faktura är inget jag skulle rekommendera. Så hur ska du på bästa sätt räkna ut och redovisa kostnaden vid beställningstillfället?

Det kan vara svårt att få exakta mått och vikt från leverantörer. Men om du har möjlighet att få tillgång till denna information är ett alternativ att koppla samtliga produkter mot en prislista. Har du få produkter som är återkommande kan det vara ett bra alternativ men om det är sällanköpsprodukter så är det både tidskrävande och ineffektivt.

Dropshipping, alltså när du säljer en produkt utan att ha den på lager, kan vara ett bra alternativ, men då måste du ta riskerna i beaktning. Du kan till exempel inte testa varorna innan du levererar dem. Skulle ett fel inträffa är det du som bär ansvaret eftersom kunden har köpt produkten i din webbshop. Även de bästa grossisterna kan göra fel men oseriösa leverantörer kan orsaka en stor portion huvudbry. 

Ett vanligt sätt är att jobba med olika fraktkategorier för produkterna. Problemet med det är att du inte har all information kring produkterna, därmed kan uppskattningen slå fel. Särskilt om du jobbar med självkostnadsfrakt, vilket kan leda till att du eller kunden kan få betala för lite eller för mycket.

Samleveranser och samfrakt är ett annat alternativ. Idag finns flera forum där du kan hitta andra e-handlare att gå ihop med för att förhandla ner priser och effektivisera frakten.

Vad som passar just din e-handel och ditt sortiment vet du förstås bäst själv. Men att göra en ordentlig orientering över hur fraktmarknaden ser ut kommer i längden att gynna dig och din verksamhet. Nedan följer en kort sammanställning över olika fraktalternativ.

För- och nackdelar med olika fraktalternativ:

Väga och mäta:

+ Fördelaktigt om du har återkommande produkter i sortimentet

− Sällanköpsprodukter gör det tidskrävande och ineffektivt

Dropshipping:

+ Enkelt. Det krävs inget eget lager och ingen investering i produkter.

− Leverantören kan göra fel och då får du ta på dig ansvaret. Du måste ha koll så att alla produkter finns i lagret hos din grossist.

Fraktkategorier:

+ Du kan enkelt koppla kategorier mot prislistor. Du slipper väga och mäta produkten och får en kategorikostnad.

− Svårt att uppskatta kostnad. Du och kund kan få betala för lite eller för mycket.

Samleveranser/samfrakt:

+ Billigt och effektivt

− Svårt att organisera och få det effektivt. Logistiskt krävande

 

Läs om 9 sätt att öka din B2B-försäljning

E-handlares största utmaningar inom personalisering

Läs om hur du som nordisk e-handlare tar din personalisering till nya höjder genom att undvika dem vanligaste fallgroparna!

Vem bestämmer över din checkout?

Betallandskapet har förändrats radikalt de senaste åren och e-handelskassan är idag en nyckelkomponent till hela köpupplevelsen. Att kunna påverka sin checkout kan öka konverteringar och kundnöjdhet.

Varför bra kundservice kan leda till nya affärer

Kunden är det viktigaste du har. En bra kundservice är väsentlig för att bygga lojalitet och generera nya affärer.