Geoblocking stoppas i EU - vad innebär det?
Den 27:e februari 2017 antog EU-rådet en förordning om att förbjuda omotiverad geoblockering på den inre marknaden – alltså inom EU/EES. Det innebär att man som e-handlare inte längre får hindra kunder från andra EU-länder att komma åt och handla på sin sajt. Vad innebär det i praktiken? Vi går igenom vad som gäller!
Förordningen är en del av strategin om den inre marknaden som syftar till att undanröja de ekonomiska hinder som finns inom EU. Bakgrunden till beslutet är att endast 15% av alla invånare i EU e-handlar från andra EU-länder. Genom att förbjuda geoblockering vill man skapa större möjligheter för e-handel mellan medlemsländer, något som kommer gynna såväl konsumenter som företag. Konsumenter kommer att få tillgång till ett större utbud och företagen blir bättre skyddade med tydligare regler om vad som gäller vid försäljning till andra EU-länder.
Alla kunder ska ha samma villkor
Rent konkret handlar det om att förhindra diskriminering på pris-, försäljnings- eller betalningsvillkor. Det innebär att en kund från ett annat medlemsland inte längre får skickas till en landsspecifik sida med annat utbud eller andra priser utan kundens medgivande. Det räcker dock med att informera kunden om att hen har omdirigerats och att hen dessutom kan få full tillgång till originalsajten.
Vidare gäller att alla kunder, oavsett EU-land, ska få samma allmänna villkor. Det innebär att du måste kunna leverera till samtliga EU-kunder på samma sätt som du levererar till dina svenska kunder idag. Det innebär dock inte att du måste kunna leverera till samtliga EU-länder, utan enbart att du kan erbjuda samma villkor som du idag erbjuder till dina befintliga kunder.
Detta gäller såklart också betalningar, då du som handlare inte får ha olika betalningsvillkor beroende på en kunds nationalitet, bosättningsort eller etableringsort.
Upphovsrättsskyddat innehåll undantaget
Ovan regler gäller varor, tjänster som levereras elektroniskt (ex. molntjänster) och tjänster som hotellövernattningar eller biluthyrningar. Dock är upphovsrättsligt innehåll och verk i immateriell form skyddat från förordningen. Det innebär att till exempel musikströmningstjänster undantas. Vidare kommer även finansiella, audiovisuella (ex. filmstreaming), transport-, hälsovårds- och sociala tjänster undantas.
En annan viktig sak att hålla isär är prisdiskriminering och prisdifferentiering. Prisdifferentiering kommer nämligen inte att förbjudas vilket innebär att en näringsidkare kan erbjuda olika allmänna villkor och priser på olika marknader eller till olika målgrupper så länge erbjudandet inte är diskriminerande utifrån nationalitet, bosättningsort eller etableringsort. Med andra ord kan man som e-handlare erbjuda olika priser på olika webbportaler, men en kund från en annan medlemsstat ska fortfarande kunna köpa under samma förutsättningar som en lokal kund.
Förordningen träder i kraft den 3:e december 2018 och finns att läsa i sin helhet (på engelska) här.
Betallandskapet förändras – erbjuder du rätt betalsätt?
För att ge kunderna en bra e-handelsupplevelse – och öka försäljningen – gäller det att erbjuda rätt betalalternativ. Har du koll på hur kunderna helst betalar? Vi reder ut!
Så attraherar du kunder till din webbutik under mellandagsrean
Läs checklistan på hur du kan sticka ut och få kunder att handla hos just dig under mellandagsrean.
Så gör du dina kunder ännu gladare på Black Friday
Black Friday kan innebära kaos på lagret och långsamma leveranser. Mats Fischerström, produktchef på Unifaun, berättar hur upplevelsen kan förbättras.