Korta laddtiderna för ökad konvertering och lojalitet

Laddtiderna i din e-handel påverkar både konvertering och varumärke. För att få nöjdare kunder och öka omsättningen är det viktigt att du erbjuder en snabb sajt. 

Dina kunder vill förstås att sina ärenden ska gå så snabbt, enkelt och smidigt som möjligt. Därför har hastigheten stor betydelse för om besöket leder till köp eller inte. Idag orkar konsumenten inte vänta på en långsam sida och de kommer vända sig till en konkurrent om du inte lever upp till kundernas förväntan. Och kanske ännu värre, att de får en sämre bild av ditt varumärke?

Enligt Google lämnar 53 % av besökarna en sajt om det är längre än tre sekunders laddtid. Och läser du på Think With Google står det att när en sajt går från 1 till 7 sekunders laddtid ökar risken att besökaren lämnar sidan med 113 %. Dessutom visar statistik att 46 % av besökarna inte kommer tillbaka till en sajt de upplevt som långsam.

Det är ett faktum att en långsam sajt leder till sämre försäljning och missnöjda kunder. Men vad kan du göra för att din e-handel ska bli snabbare?

Gör din e-handel snabbare; tre enkla tips

Optimera

Bilder och videos står ofta för 50 – 60% av en sajts storlek. Det betyder att deras komprimering har har stor inverkan på hastigheten. Så se till att dina bilder och videos inte är större än vad de behöver vara.

Caching

Genom att aktivera cache i ditt publiceringssystem kan laddningstiderna minska avsevärt. Cache är en temporär lagringsplats för filer som automatiskt laddas ner av webbläsaren när den visar webbplatser. Så när dina kunder besöker din sajt kontrollerar webbläsaren om någonting uppdaterats på hemsidan sedan de besökte den sist, och laddar endast ned det uppdaterade innehållet. Detta minskar mängden bandbredd som krävs för att ladda sidan vilket gör att sidan laddas mycket snabbare.

HTML och CSS

Din front-ends uppbyggnad och arkitektur har stor inverkan på dina laddtider. Det är ett aningen större och mer tidskrävande ingrepp än att beskära bilder och komprimera filmer, men att lägga om strukturen och använda sig av ett modernt ramverk i din front-end kan spara värdefulla tiondelssekunder.

Den upplevda laddtiden

Kom ihåg att det inte är den mätbara laddtiden som påverkar konvertering, utan den upplevda. Analysverktyg som mäter laddtid läser ofta in hela sidan, vilket kan ge ett missvisande värde. Så ett tips är att se resultaten från verktygen som en fingervisning, inte ett facit.

Vill du läsa mer om hur du kan skapa lojala kunder? Ta del av lojalitetsexperten Sara Hällgrens guide till hur du lyckas med ditt lojalitetsarbete:

Tre framgångsfaktorer för att bygga lojalitet

Så attraherar du kunder till din webbutik under mellandagsrean

Läs checklistan på hur du kan sticka ut och få kunder att handla hos just dig under mellandagsrean.  

Så gör du dina kunder ännu gladare på Black Friday

Black Friday kan innebära kaos på lagret och långsamma leveranser. Mats Fischerström, produktchef på Unifaun, berättar hur upplevelsen kan förbättras.

Varför bra kundservice kan leda till nya affärer

Kunden är det viktigaste du har. En bra kundservice är väsentlig för att bygga lojalitet och generera nya affärer.