Tre tips för att lyfta kundklubben

Visste du att 82 procent av nordiska e-handelskonsumenter spenderar mer när de får rätt förmåner från en kundklubb? Med stigande kostnader för att skaffa nya kunder har allt fler handlare börjat fokusera på lojalitetsprogram. Men hur sticker man ut när många redan är med i flera kundklubbar? Här är tre tips baserade på E-handelsanalysen 2024 som hjälper er att maxa er kundklubb och vinna kundernas lojalitet. 

Tre tips för att lyfta kundklubben

1. Värva fler medlemmar till kundklubben

72 procent av kundklubbsmedlemmarna återkommer gärna till en eller flera e-handelsbutiker, jämfört med endast 45 procent av icke-medlemmarna. Vi kan därför konstatera att medlemmar generellt sett är betydligt mer lojala än icke-medlemmar, vilket innebär att ni vinner på att värva fler medlemmar. Utmaningen är att undersökningen visar att konsumenter tycker det är krångligt att gå med i flera kundklubbar och hantera många olika inloggningsuppgifter. 

Lösningen ligger i att göra det så enkelt som möjligt att bli medlem. Det finns tekniska lösningar som låter konsumenter gå med och logga in med ett enda klick direkt i checkouten. Här kan ni även visa fördelarna med medlemskapet samt aktuella erbjudanden och status för befintliga medlemmar. Walleys lojalitetskoncept Loyalty Booster är ett exempel på hur ni kan göra detta smidigt och öka andelen lojala kunder.

2. Utveckla kundklubben i övriga Norden

Här i Sverige bör vi inte missa möjligheterna att öka kundlojaliteten genom att expandera kundklubben till eller jobba med den mer i grannländerna Norge och Finland. Till exempel så är de norska e-handelskonsumenterna ännu mer benägna att återkomma till samma butik än i övriga Norden (73% respektive 67%). Dessutom är norrmän mer positivt inställda till att vara medlem i kundklubbar än en genomsnittlig nordisk konsument (50% respektive 43%). Det innebär att den norska marknaden erbjuder stora möjligheter för svenska handlare som vill satsa mer på lojalitet och i synnerhet sin kundklubb. 

Finland erbjuder också potential för ökad lojalitet. Å ena sidan tycker 22 % av finska konsumenter att e-handlare inte gör tillräckligt för att få dem att återkomma, vilket är högre än det nordiska genomsnittet på 14 %. Å andra sidan uppger hela 89 % att de handlar för mer om de får rätt kundklubbsförmån. Det visar att det finns en stor efterfrågan på bra kundklubbar, och konkurrensen är mindre än i andra nordiska länder.

3. Satsa på personalisering i kundklubben

Om ni lyckas få in fler i kundklubben, både i Sverige och i övriga Norden, hur gör ni då för att få dem att handla mer och vilja vara kvar? Av de 83 procent inom Norden som är med i någon kundklubb är 43 procent positivt inställda och 15 procent negativt inställda. Det innebär att det finns stor förbättringspotential vad gäller att öka antalet som är positiva. 

Å ena sidan avslöjar undersökningen att irrelevanta utskick gör konsumenter negativt inställda till kundklubbar. Å andra sidan svarar de som är positivt inställda att de uppskattar personaliserade erbjudanden extra mycket. Det innebär att ni som handlare har allt att vinna på att satsa på personalisering i kundklubben! 

Upptäck fler sätt att öka kundlojaliteten 

I E-handelsanalysen 2024 hittar ni inspiration för hur ni kan lyfta er kundklubb. Baserat på vår undersökning av nordiska konsumenters köpbeteenden kan ni förstå vad kunder i Sverige, Norge och Finland värdesätter mest och hur ni kan anpassa era lojalitetsstrategier för varje marknad. Dessutom får ni tillgång till konkreta tips från branschexperter om hur ni kan ta era personaliserade erbjudanden till nästa nivå. 

 

Så jobbar ni med lojalitet under lågkonjunkturen

Öka kundlojaliteten under lågkonjunkturen med smarta lojalitetsstrategier. Ta del av de senaste insikterna från E-handelsanalysen 2024.

Tre tips för att lyfta kundklubben

Kan ett brand community öka kundlojaliteten? Lär dig hur Stadium bygger ett innovativt community med fokus på engagemang, gamification och nya upplevelser för sina medlemmar.

Stadiums resa mot ett nytt community

Kan ett brand community öka kundlojaliteten? Lär dig hur Stadium bygger ett innovativt community med fokus på engagemang, gamification och nya upplevelser för sina medlemmar.