Så skriver du bra produktbeskrivningar

Hur skriver man egentligen bra och säljande produktbeskrivningar? Tydlighet, enkelhet och unika texter är några ledord. Här kommer en checklista till dig. 

Så skriver du bra produktbeskrivningar

Som e-handlare finns det en sak som ingen slipper undan – produktbeskrivningar. Oavsett om du har hundratals produkter, eller bara några få, är det viktigt att lägga krut på dina texter. Det kan ta lite tid men är värt att göra ordentligt eftersom det är dessa texter som säljer dina produkter, sätter rankningen på Google och får dig att urskilja dig från dina konkurrenter. Här kommer sex tips som du kan följa när du skriver dina produkttexter.

Var ingen copycat

Välskrivna och genomarbetade produkttexter ger säljaren en starkare trovärdighet och köparen en trygghet i sitt beslut. För bästa ranking är det viktigt att din produkttext är unik; det ska inte finnas massor med likadana eller snarlika versioner på andra e-handelssajter. Google premierar inte identiska texter och du kommer sjunka i sökresultaten om du är en copycat. Men även om varje produkttext ska vara unik är det viktigt att hitta en röd tråd. Det gör du exempelvis genom att ha en layout så att kunden enkelt kan hitta rätt information. Punktlistor, styckesindelningar och underrubriker gör texterna luftiga och lättlästa.

SEO och nyckelord

SEO är gratis marknadsföring – dra nytta av det. För bästa sökresultat bör du ha med de viktigaste nyckelorden i dina texter. Se efter i Google Search Console vilka sökord som attraherar flest besökare och gör egna Googlesökningar för att se vilka kombinationer som Google föreslår i sökrutan. Det är också viktigt att ha en hyfsad längd på dina texter, gärna över 100 ord per produkttext. Då blir de tillräckligt långa för att Google ska förstå och tolka textens innehåll på ett korrekt sätt.

Uttryck dig rätt

Undvik högtravande ord och välj istället sådana som känns vardagliga och enkla. Beskriv hellre din produkt som ”superbra” än ”kvalitativ”. Ta en titt på vad kunder skriver i sina recensioner och använd deras uttryck. Kundbetyg, kommentarer och recensioner är mycket viktigare för köpbeslutet än hur du talar om produkten.

Prata produktfördelar

Se till att dina texter är informativa och enkla, men att de också speglar din verksamhet. Vad står du för och hur vill du att det tar avtryck i dina texter utåt? Prata gärna om produktens fördelar på ett enkelt sätt utan att bli allt för teknisk. Skriv hellre om fördelar än egenskaper då det blir enklare för dina kunder att förstå varför de ska köpa just din produkt. Berätta hur den kommer underlätta livet, helt enkelt.

Svara på allt 

Det är viktigt att din produkttext svarar på alla frågor som kunden kan tänkas ha; en liten lucka kan göra kunden osäker och bli avgörande för huruvida man köper produkten eller inte. Storleksguider, färger och leveransvillkor är extra viktigt att vara tydlig med.

Bild och film för ökat resultat

Ett till tips för att öka rankingen på Google är att satsa på bild och film. Genom att använda snygga bilder, 3D/360-graders bilder och videos så gynnas träff och skapas mervärde och trovärdighet för både sajt och produkt. Dessutom kommer konsumenterna ett steg närmare köp genom att få en trovärdig bild av produkten och du som e-handlare får färre returer. 

Vill du ha konkreta exempel på bra produktbeskrivningar? Här kan du ladda ner en guide med sex exempel på hur e-handlare som Sportamore, Lyko och Kronans Apotek gjort för att stå ut i mängden. 

Sex exempel på bra produktbeskrivningar

E-handlares största utmaningar inom personalisering

Läs om hur du som nordisk e-handlare tar din personalisering till nya höjder genom att undvika dem vanligaste fallgroparna!

Vem bestämmer över din checkout?

Betallandskapet har förändrats radikalt de senaste åren och e-handelskassan är idag en nyckelkomponent till hela köpupplevelsen. Att kunna påverka sin checkout kan öka konverteringar och kundnöjdhet.

Varför bra kundservice kan leda till nya affärer

Kunden är det viktigaste du har. En bra kundservice är väsentlig för att bygga lojalitet och generera nya affärer.