Sex vanliga fallgropar inom e-handel B2B

E-handel inom B2B-segmentet är på stark uppgång och lär bli en stor inkomstkälla för många företag i framtiden. Men precis som med alla andra marknader finns det fallgropar. Som tur är går de att undvika. Här listar vi sex vanliga fallgropar och hur ni bör tänka för att undvika dem.

Sex vanliga fallgropar inom e-handel B2B

1. För lite fokus på användarvänlighet

Poängen med att ha en e-handel är att förenkla transaktionsprocessen. Men om det är för krångligt att lägga en beställning riskerar ni att tappa kunden eller att de ringer eller mejlar för att lägga en beställning istället. Genom att anpassa sajten och förenkla köpprocessen behåller ni kunderna på nätet och slipper lägga manuella beställningar.

2. Invanda rutiner och arbetssätt

Det kan uppstå ett motstånd bland anställda när ni väljer att fokusera på e-handel. Kanske beror det på att e-handel inte är er primära försäljningskanal. Det kan också ha att göra med gamla vanor och mönster. De som varit säljare på företaget kan ha svårt att greppa vad e-handel innebär och kanske felaktigt tror att satsningen hotar deras jobb. Det är otroligt viktigt att informera personalen om varför ni satsar på e-handeln och vad det i slutändan ska leda till. Få hela företaget att dra åt samma håll!

3. Otillräckliga produktspecifikationer

Det är vanligt att företag säljer komplicerade produkter inom B2B. Inte sällan är dessa produkter relativt lika andra produkter i sortimentet, därför är det av yttersta vikt att ni är generösa med information på hemsidan. Var inte rädda för att lägga till långa produktbeskrivningar. Var generösa, helt enkelt.

4. Dålig kommunikation med återförsäljare

När ett företag ger sig in i e-handelsvärlden kan det hända att man börjar konkurrera med sina egna återförsäljare. Kanske kan ni som producerar föremålen ta lägre priser än återförsäljaren. Detta kan, inte helt oväntat, leda till riktigt dålig stämning. Därför är det viktigt att ha en pågående kommunikation med kunderna. Berätta för dem att ni tänker sälja online men berätta också att ni kommer satsa på marknadsföringen av produkterna vilket i längden även kommer att gynna återförsäljaren.

4. Slarv med marknadsföringsstrategin

När ni öppnar en e-handel måste ni locka era befintliga och nya kunder dit. Nu måste ni rikta ert fokus för marknadsföringen mot sajten. Era kunder hittar inte bara plötsligt till e-handeln av sig själva. Ni måste nå ut med informationen och inte bara gå i samma fotspår som tidigare. Kanske behöver ni uppdatera vilka kanaler ni gör reklam i, annars riskerar ni merjobb.

6. Kompetensbrist

E-handeln växer så det knakar. Det leder till att många stora företag rekryterar de bästa e-handelsspecialisterna eller e-commerce managers. Om ni är ett mindre företag – sondera terrängen noga. Det kan vara smart att erbjuda praktikplatser och vara i kontakt med skolor som utbildar inom e-handel runt om i Sverige. Och hittar ni ingen ni tycker håller måttet? Satsa på er befintliga personal. Låt dina anställda växa genom att skicka dem på utbildningar. Det är pengar ni senare kommer att få igen. Det är en satsning som kan vara värd att göra för att nå önskat resultat.

Nu har du tagit del av 6 fallgropar inom e-handel B2B. Men hur ska man göra då? Ladda ner våra 9 bästa tips för att öka B2B-försäljningen online. Klicka på knappen här nedan!

Ladda ner guiden: Öka din B2B-försäljning

E-handlares största utmaningar inom personalisering

Läs om hur du som nordisk e-handlare tar din personalisering till nya höjder genom att undvika dem vanligaste fallgroparna!

Vem bestämmer över din checkout?

Betallandskapet har förändrats radikalt de senaste åren och e-handelskassan är idag en nyckelkomponent till hela köpupplevelsen. Att kunna påverka sin checkout kan öka konverteringar och kundnöjdhet.

Varför bra kundservice kan leda till nya affärer

Kunden är det viktigaste du har. En bra kundservice är väsentlig för att bygga lojalitet och generera nya affärer.