Ska ett B2B-företag visa eller dölja e-handels­priserna?

Frågan är inte alldeles enkel och många har sin tydliga åsikt i frågan. Ska vi bara visa priserna i inloggat läge eller ska även oregistrerade användare kunna ta del av dem?

Ska ett B2B-företag visa eller dölja e-handelspriserna?

Nystartade företag och renodlade e-handelsbolag ser det ofta som en självklarhet att visa priserna. För etablerade B2B bolag som är inne i en digitaliseringsfas och bygger upp sin e-handel är frågan svårare.

Många företag jag träffat har avancerade prisstrukturer, komplexa rabattsystem och en vana av att bedriva försäljning på traditionellt sätt. Varje företag har sina förutsättningar och det måste man givetvis ha respekt för.

Förenkla för kunden

I vårt e-handelsmagasin Convert berättar företag som gör sina inköp genom e-handel att det viktigaste vid leverantörsval är snabba leveranser, enkel sökfunktion, tillgänglig kundtjänst och anpassat innehåll. Många företag vill testa en leverantör innan de bestämmer sig. Jag själv hade resonerat likadant. Genom att vara öppen och transparent med priserna, utan att kräva registrering, möjliggör du för potentiella kunder att testa dina produkter och dig som leverantör.

B2B-scenen är inne i en stor utvecklingsfas vad gäller e-handel och jag tror att vi inom kort kommer se många nya aktörer som kör e-handel direkt och som inspireras av B2C e-handeln. Dessutom tror jag att B2C-handlare kommer att öppna upp för företagsköp medan många redan etablerade bolag kommer att prioritera utvecklingen av sina e-handelsplattformar.

I en stor förändring som denna tror jag vi kommer att se en större transparens vad gäller priser och jag tror att företagsscenen kommer att ta efter B2C-handeln.

Så, måste företagen visa priserna?

Nja. Jag tror att om ett företag inte vill eller kan visa priserna redan i dag så borde de staka ut en plan för hur de ska kunna göra det i framtiden. Eller åtminstone diskutera frågan på en regelbunden basis. Man vill inte stå utan plan när ens största konkurrent helt plötsligt börjar visa sina priser!

Ladda ner guiden: Öka din B2B-försäljning

E-handlares största utmaningar inom personalisering

Läs om hur du som nordisk e-handlare tar din personalisering till nya höjder genom att undvika dem vanligaste fallgroparna!

Vem bestämmer över din checkout?

Betallandskapet har förändrats radikalt de senaste åren och e-handelskassan är idag en nyckelkomponent till hela köpupplevelsen. Att kunna påverka sin checkout kan öka konverteringar och kundnöjdhet.

Varför bra kundservice kan leda till nya affärer

Kunden är det viktigaste du har. En bra kundservice är väsentlig för att bygga lojalitet och generera nya affärer.