Skapa en engagerande e-handel mot företag
Varför skiljer sig e-handelssajter mot konsument och företag sig så mycket från varandra? Mycket tyder på att en B2B-handel hade tjänat på att ta in fler inslag av sådant som vanligtvis syns på B2C-sajter. Här kommer tre tips för hur du kommer igång.
Om du jobbat med e-handel B2C kanske det känns krångligt att ta steget mot B2B. Det finns en bild av att e-handel mot företag innebär långdragna processer och invecklade avtal i en bransch som inte är särskilt förändringsbenägen. Och visst skiljer sig e-handel B2C och B2B från varandra, men lyckas du ta dina kunskaper inom e-handel mot konsument och applicera på företag har du kommit en bra bit på vägen. Vår e-handelsrapport Collector Convert visade att många företag handlar från just B2C-sajter för att de tycker det är enklare, så det viktigaste av allt är egentligen att våga.
Snygga hemsidor, interaktiva lösningar och riktad marknadsföring är standard inom e-handel B2C. Men har du funderat över varför det inte ser likadant ut på företagssidan? Här kommer tre tips på hur du kan applicera dina kunskaper inom B2C på B2B.
Utförlig produktbeskrivning
Det är inte ovanligt att e-handelssidor som riktar sig mot företag har dålig information i sina produktbeskrivningar, ibland kanske inga beskrivningar alls. Lägg tid på att skriva ordentliga texter och ta bra och snygga bilder. Om kunden får utförlig information genom text och bild kan hen känna sig säkrare på sitt köp och det blir enklare att beställa en vara utan att ha sett den i verkligheten först.
Jobba med SEO
Sökordsoptimering är viktigt för att potentiella kunder ska hitta till din sajt. Genom att jobba med bra produktbeskrivningar, SEO och SEM ökar chanserna att du får bra ranking på Google och på så vis nya kunder. Om du jobbar strukturerat och strategiskt med sökordsoptimering slipper du dessutom lägga mycket pengar på annan marknadsföring.
Gamification
Gamification innebär att du använder spelteman för att trigga målgruppens engagemang och skapa intresse. Våga testa sådana inslag även för B2B. Det gör det möjligt att engagera och förena kunder och skapar större lojalitet. Till exempel kan man skapa kampanjer och erbjudanden i takt med att en kund handlar mer, eller få intressanta produktförslag genom hela köpresan.
Läs om hur företaget Out of Home drog nytta av sina kunskaper inom e-handel mot konsument när de startade sin e-handel mot företag.
Tre UX-misstag som kan sänka din konvertering
Lojalitet inom Norden är värt att satsa på enligt siffror från Walley.
Så jobbar ni med lojalitet under lågkonjunkturen
Öka kundlojaliteten under lågkonjunkturen med smarta lojalitetsstrategier. Ta del av de senaste insikterna från E-handelsanalysen 2024.
Därför ska ni satsa på lojalitet i hela Norden.
Lojalitet inom Norden är värt att satsa på enligt siffror från Walley.