Skapa en engagerande e-handel mot företag

Varför skiljer sig e-handelssajter mot konsument och företag sig så mycket från varandra? Mycket tyder på att en B2B-handel hade tjänat på att ta in fler inslag av sådant som vanligtvis syns på B2C-sajter. Här kommer tre tips för hur du kommer igång.

Skapa en engagerande e-handel mot företag

Om du jobbat med e-handel B2C kanske det känns krångligt att ta steget mot B2B. Det finns en bild av att e-handel mot företag innebär långdragna processer och invecklade avtal i en bransch som inte är särskilt förändringsbenägen. Och visst skiljer sig e-handel B2C och B2B från varandra, men lyckas du ta dina kunskaper inom e-handel mot konsument och applicera på företag har du kommit en bra bit på vägen. Vår e-handelsrapport Collector Convert visade att många företag handlar från just B2C-sajter för att de tycker det är enklare, så det viktigaste av allt är egentligen att våga.

Snygga hemsidor, interaktiva lösningar och riktad marknadsföring är standard inom e-handel B2C. Men har du funderat över varför det inte ser likadant ut på företagssidan? Här kommer tre tips på hur du kan applicera dina kunskaper inom B2C på B2B.

Utförlig produktbeskrivning

Det är inte ovanligt att e-handelssidor som riktar sig mot företag har dålig information i sina produktbeskrivningar, ibland kanske inga beskrivningar alls. Lägg tid på att skriva ordentliga texter och ta bra och snygga bilder. Om kunden får utförlig information genom text och bild kan hen känna sig säkrare på sitt köp och det blir enklare att beställa en vara utan att ha sett den i verkligheten först.

Jobba med SEO

Sökordsoptimering är viktigt för att potentiella kunder ska hitta till din sajt. Genom att jobba med bra produktbeskrivningar, SEO och SEM ökar chanserna att du får bra ranking på Google och på så vis nya kunder. Om du jobbar strukturerat och strategiskt med sökordsoptimering slipper du dessutom lägga mycket pengar på annan marknadsföring.

Gamification

Gamification innebär att du använder spelteman för att trigga målgruppens engagemang och skapa intresse. Våga testa sådana inslag även för B2B. Det gör det möjligt att engagera och förena kunder och skapar större lojalitet. Till exempel kan man skapa kampanjer och erbjudanden i takt med att en kund handlar mer, eller få intressanta produktförslag genom hela köpresan.

Läs om hur företaget Out of Home drog nytta av sina kunskaper inom e-handel mot konsument när de startade sin e-handel mot företag. 

Grossisten som vinner mark med e-handel och SEO

E-handlares största utmaningar inom personalisering

Läs om hur du som nordisk e-handlare tar din personalisering till nya höjder genom att undvika dem vanligaste fallgroparna!

Vem bestämmer över din checkout?

Betallandskapet har förändrats radikalt de senaste åren och e-handelskassan är idag en nyckelkomponent till hela köpupplevelsen. Att kunna påverka sin checkout kan öka konverteringar och kundnöjdhet.

Varför bra kundservice kan leda till nya affärer

Kunden är det viktigaste du har. En bra kundservice är väsentlig för att bygga lojalitet och generera nya affärer.