Tips från experten inom digital marknadsföring

Jonas Carlström har lång erfarenhet av att arbeta med digitala marknadsföringsstrategier. I den här artikeln delar han med sig av en framgångsrik strategi för att annonsera på Google, Facebook, Instagram och Youtube.

Tips från experten inom digital marknadsföring

Mitt namn är Jonas och jag har arbetat med digital annonsering i över ett decennium. Med tidigare erfarenheter från Schibsted, Mat.se och NA-KD.com hjälper jag idag e-handlare att sälja mer genom Facebook annonsering och smart email marknadsföring på Star Republic. Vid sidan av mitt arbete håller jag i utbildningar och skriver artiklar om hur företag kan få bättre resultat med Facebookannonsering och försäljning online.

Anledningen till att jag började arbeta med digital annonsering för många år sedan var att jag fascinerades av hur skalbart och effektivt det är. Med rätt strategi är det ett utmärkt verktyg för att få fart på tillväxten och försäljningen.

Skillnaden på sociala kanaler

Principen av hur man köper annonsering har inte ändrats så mycket sedan starten, däremot har konkurrensen ökat kraftigt. Idag finns det över sju miljoner aktiva Facebookannonsörer som konkurrerar om olika sökord. Det har generellt sett lett till ökade kostnader och lägre klick frekvenser, vilket ställer högre krav på den digitala marknadsföringsstrategin.

Det första steget i en digital marknadsföringsstrategi är att definiera olika konverteringsmål för olika kanaler. För att kunna göra det är det en förutsättning att man förstår skillnaden på de olika kanaler som finns.

Google

Idag vänder sig kunder primärt till Google när de söker information om en produkt. Det används bland annat för att jämföra olika produkter.

Facebook och Instagram

Till skillnad från Google så används Facebook och Instagram främst för att konsumera innehåll och socialisera med vänner.

Youtube

Youtube använts bland annat av besökare som vill utbilda sig själva. Men precis som Facebook och Instagram används det också för att konsumera underhållande innehåll.

Det vanligaste misstaget bland annonsörer

Ett av de vanligaste misstagen som annonsörer gör är att man ”säljer för tidigt”. Med andra ord annonserar man produktspecifikt innehåll till en målgrupp som inte är redo att köpa. Anledningen är oftast att man börjar med att annonsera ett produktspecifikt innehåll på Google. När man sedan ser att den kampanjen presterar väl, bestämmer man sig för att återanvända samma kampanj på Facebook, Instagram och Youtube.

Det vanligaste misstaget är att man återanvänder samma innehåll i alla kanaler

Mitt främsta tips till företag som köper annonsering är att anpassa innehållet utifrån vilken kanal som används. Genom att tänka er in i användarens perspektiv undviker ni höga kostnader med låg klick frekvens.

Olika kanaler har olika konverteringsmål 

Det är viktigt att förstå att det som fungerar på Google behöver inte per automatik fungera på Facebook, Instagram och Youtube. Skillnaden är att den som aktivt söker information om din produkt på Google bör betraktas som ett varmt lead. Medan den som främst vill konsumera underhållande innehåll är ett kallt lead.

Det betyder dock inte att den ena kanalen är bättre än den andra. Men för att få ett bättre resultat behöver man kreativt skilja konverteringsmålen baserat på kanal. 

Öka direktförsäljningen med Google

Eftersom Google är en kanal där besökare har kommit långt i köpprocessen bör konverteringsmålet vara att öka direktförsäljningen.

Bygg en tillgång med Facebook, Instagram och Youtube

Genom att annonsera på Facebook, Instagram och Youtube kan man nå potentiella kunder som befinner sig tidigt i köpprocessen. Det är därför som konverteringsmålet att samla in leads fungerar så bra här. Det kan t.ex. innebära att man publicerar ett quiz, där användaren måste fylla i sin e-postadress för att få svaren skickade till sig. På så sätt bygger man en tillgång med potentiella kunder som man kan bearbeta under en längre tid framöver.

Ska jag annonsera på Tik Tok?

Slutligen tänkte jag beröra frågan kring om man ska tänka kring Tik Tok.  

Annonsering på TikTok är inte något som marknadsförare bör dyka in i utan att tänka efter före. Liksom alla typer av reklam är det viktigt att gå tillbaka och identifiera "vem" och "vad" man annonserar till? 

Ca 50% av TikToks publik globalt är yngre än 34 år och 60% av personerna på TikToks är mellan 16 och 24 år. Är detta målgruppen så hade jag provat och sett vilka resultat (uppsatta KPI:er) man får i den kanalen jämfört med befintliga.

Så bygger du en framgångsrik e-handel

Att förstå vikten av att anpassa konverteringsmålen efter kanal är en förutsättning för att lyckas med din e-handel. Om du vill läsa mer om framgångsfaktorer för en e-handel så rekommenderar vi att du laddar ner artikeln där Magnus Pettersson, vd på Royal Design beskriver de fem viktigaste nyckelrollerna på ett e-handelsföretag.

Fem nyckelroller på ett e-handelsbolag

E-handlares största utmaningar inom personalisering

Läs om hur du som nordisk e-handlare tar din personalisering till nya höjder genom att undvika dem vanligaste fallgroparna!

Vem bestämmer över din checkout?

Betallandskapet har förändrats radikalt de senaste åren och e-handelskassan är idag en nyckelkomponent till hela köpupplevelsen. Att kunna påverka sin checkout kan öka konverteringar och kundnöjdhet.

Varför bra kundservice kan leda till nya affärer

Kunden är det viktigaste du har. En bra kundservice är väsentlig för att bygga lojalitet och generera nya affärer.