Vad litar miljömedvetna konsumenter på?
Hela 63% av svenska e-handelskonsumenter anser att hållbarhet är viktigt (E-handelsanalysen 2024), men många har svårt att avgöra vad som är ett hållbart köp och är skeptiska till handlarnas hållbarhetsinformation. Samtidigt ökar kraven på transparens med nya regler som CSRD och Green Claims. Hur vinner ni de miljömedvetna konsumenternas förtroende under dessa omständigheter?
Konsumenter vill ha trovärdig hållbarhetscertifiering
Hållbarhetscertifiering är den viktigaste hållbarhetsfaktorn för 41 procent av de miljömedvetna e-handelskonsumenterna i Norden. Det framgår av E-handelsanalysen 2024, Walleys nya rapport om e-handelsbranschen.
En hållbarhetscertifiering underlättar för konsumenter att göra medvetna val. Det är enklare än att behöva jämföra diverse hållbarhetsfaktorer enskilt, speciellt då tydlig information om dessa ofta saknas. 34% av de nordiska konsumenterna kunde inte ange vilken hållbarhetsfaktor de inte vill kompromissa med under tuffa ekonomiska tider.
Det är därför viktigt för er som handlare att erbjuda tillförlitlig hållbarhetsinformation och att jobba med trovärdiga certifieringar. Detta är särskilt viktigt med tanke på det kommande direktivet för uttryckliga miljöpåståenden (Green Claims) och för att flera konsumentröster i rapporten lyfts mot så kallad Green Washing (grönmattning).
Ett varumärke som konsumenter kan lita på
Problemet med grönmattning och avsaknad av tillförlitlig hållbarhetsinformation är någonting som Stadium är väl medvetna om och jobbar för att lösa.
– Som konsument idag har man dessvärre fortfarande väldigt dålig koll på varifrån produkter kommer och huruvida de är hållbara, säger Sofia Lindblad, Sustainability Governance & Reporting Manager, Stadium Group. Därför ligger det mycket ansvar på varumärket. Lösningen är att man måste göra rätt för sig, inte bara sporadiskt utan systematiskt med olika typer av hållbarhetsfrågor. Dessutom har vi som ledstjärna att vår kundkommunikation ska vara tillgänglig, uppdaterad och transparent. På det sättet förenklar vi för kunden att agera mer hållbart.
Integrerat hållbarhetsarbete – en viktig framgångsfaktor
Genom att arbeta integrerat med hållbarhet har Stadium byggt upp ett rykte som en schysst spelare som konsumenter kan lita på.
– Jag är glad över att jag inte är ensam om att driva hållbarhetsfrågor inom Stadium. Tvärtom har man bra koll och engagemang i hela verksamheten – inom allt från inköp och logistik till ledningsgruppen. Det bygger på ett väldigt integrerat arbetssätt med flera forum. Deltagarna i forumen tar med sig viktiga frågor och initiativ in i sin del av organisationen. Denna typ av systematiskt hållbarhetsarbete är otroligt viktigt för att kunna bygga ett hållbart varumärke, säger Sofia Lindblad.
Ny rapport visar på stora möjligheter att öka kundlojalitet
Miljömedvetna konsumenter är nästan fem gånger mer benägna att återkomma till samma e-handelsbutik på grund av handlarens hållbarhetsfokus. Det visar att det finns stora möjligheter för handlare som lyckas sticka ut med sitt hållbarhetsarbete och förstår sig på vad som verkligen är viktigt för konsumenterna.
I Walleys nya rapport får du reda på vilka hållbarhetsfrågor som är viktiga för olika konsumentgrupper. Färsk data om ytterligare beteenden knutna till bland annat lågkonjunkturen hjälper er att maximera er kundklubb och vinna kampen om kundernas lojalitet.
Tänk modulärt – och skapa en kundupplevelse som håller hela vägen
Optimera kundresan med en modulär checkout. Med Walley får du enkel integration, personalisering och ökad lojalitet – en flexibel lösning som maximerar resultat.
Tre UX-misstag som kan sänka din konvertering
Lojalitet inom Norden är värt att satsa på enligt siffror från Walley.
Så jobbar ni med lojalitet under lågkonjunkturen
Öka kundlojaliteten under lågkonjunkturen med smarta lojalitetsstrategier. Ta del av de senaste insikterna från E-handelsanalysen 2024.