Varför avbryter företag onlineköp?

I en stor undersökning genomförd i samarbete med SIFO har vi frågat 300 köpande företag om deras vanor att handla på nätet. Hur kommer det sig att man avbryter sina påbörjade köp? Vi ställde frågan och har analyserat svaren.
Varför avbryter företag onlineköp?

Du sitter framför datorn och har klickat i din beställning, du går vidare till betalsidan för att skriva in dina uppgifter och välja betalsätt. Men någonstans på vägen avbryter du köpet. Varför? Vi har frågat företag varför de väljer att avbryta sina onlineköp, svaren visar att det finns några orsaker som är vanligare än andra 

Ett förändrat behov 

Det finns ett svar som är överlägset störts på frågan ”Varför avbröt du köpet?. 21% av de tillfrågade uppger nämligen att det beror på ett förändrat behov. Det kan vara företagets eget behov: verksamheten hinner förändras mellan det att man lägger beställningen tills dess att varan kommer, behovet hinner försvinna. Men det kan också vara kundernas behov man syftar på: ”kunden kommer med andra önskemål till ett jobb, och då ändras beställningen”. Oavsett handlar det om att behovet hinner förändras, och det är därför man avbryter köpet.  

Osäkerhet 

En annan orsak till att avbryta köpet är en osäkerhet kring sin beställning. 12% av respondenterna menar att det kan handla om varan, priset, tidpunkten eller skiljaktigheter kollegor emellan. Men vanligast är en osäkerhet kring varan: ”man kan bli osäker på varan och söker istället upp grossisten där man får personlig hjälp”.                

Något kom emellan 

11% svarar att de avbryter köpet eftersom något annat dyker upp under köpets gång. ”Man kanske behöver kolla någon grej och avbryter processen och sedan återkommer”, ”Det är nog bara att man kommer på andra tankar” eller ”det kommer en kollega som vill ha hjälp med något och då får man avbryta”. Det är helt enkelt vardagliga saker som dyker upp, som man måste prioritera.                       

Fler orsaker till avbrutet köp 

Det är även flera respondenter som angett andra anledningar till att de avbryter sitt köp. 9% menar att det beror på att det inte finns rätt betalsätt, som att man vill betala med faktura men det bara erbjuds kort eller vice versa. Andra menar att de avbryter köpet för att processen är otydlig, som att det är krångligt att slutföra köpet eller att det inte finns tillräcklig information om varan. Även priset kan vara en anledning till ett avbrutet köp, att det är för dyrt eller att man hittar samma vara billigare någon annanstans. 

Ta del av fler insikter om hur företag handlar på nätet i rapporten Collector Convert: 

Till Collector Convert 2019

Information om undersökningen:  

Företag i alla branscher som i olika situationer och med olika frekvens köper/beställer varor/tjänster till sitt företag via internet. Vi uteslöt enmansföretag, men i övrigt inkluderades företag i alla storleksklasser, från 1-9 anställda och upp till 499 anst. Vi uteslöt offentliga förvaltningar, då dessa har särskilda krav när det gäller upphandlingar/inköp, samt partihandelsföretag. 

Två målgrupper/intervjupersoner:  

  • de som lägger beställning (t ex reception, vaktmästeri, facility manager) 
  • chef på ledningsnivå (ansvarig för inköp)

E-handlares största utmaningar inom personalisering

Läs om hur du som nordisk e-handlare tar din personalisering till nya höjder genom att undvika dem vanligaste fallgroparna!

Vem bestämmer över din checkout?

Betallandskapet har förändrats radikalt de senaste åren och e-handelskassan är idag en nyckelkomponent till hela köpupplevelsen. Att kunna påverka sin checkout kan öka konverteringar och kundnöjdhet.

Varför bra kundservice kan leda till nya affärer

Kunden är det viktigaste du har. En bra kundservice är väsentlig för att bygga lojalitet och generera nya affärer.