Vem bestämmer över din checkout? Ta kontrollen och öka försäljningen
”Checkouten är idag en av de viktigaste delarna i köpupplevelsen för e-handel, och trenden på marknaden är att integrera den på sin sajt i form av en färdig lösning från en betalleverantör. Något som har stora fördelar – men som också kan innebära att du riskerar att tappa kontrollen över stora delar av kassan”, det säger Josef Bosaeus, Head of Sales på Walley, en strategisk partner inom betallösningar för både e-handel och butik.
Han framhåller att problematiken uppstår när man jobbar med en aktör som har en och samma standardlösning till alla sina kunder.
”Handlarna tappar kontrollen över sin kassa, de får inte vara med och bestämma, och missar potentialen att optimera konverteringar och kundnöjdhet.”
Öka konverteringar och kundnöjdhet
En viktig sak att tänka på i checkouten är vilka betalsätt som finns med och i vilken ordning de visas.
”Som exempel kan vi se tydligt i vår statistik att man ökar både konverteringar och kundnöjdhet om man har Swish som det översta betalalternativet, och därför ligger det där hos oss. Men det finns stora aktörer som har det längst ner, som kanske vill driva sin egen direktbetalningsprodukt”, säger Josef och tillägger:
”För oss är det viktigast att handlaren får nöjda kunder och högsta möjliga konvertering, medan andra betalleverantörer kanske har egna agendor och därför inte låter handlare påverka sin checkout. Vi vill vara en partner, inte bara en leverantör. Vi fokuserar på våra kunders framgång och intressen, det är kärnan i vårt dagliga arbete.”
Undvik dåliga omdömen
Hur leveransalternativen benämns och presenteras är en viktig sak att kunna påverka som handlare, enligt Josef. Ifall man till exempel upptäcker att det finns viktig info eller instruktioner som behöver stå med vid ett specifikt leveransalternativ för att underlätta för kund.
”Men har du ett system som är för strikt finns inte möjlighet för dig att optimera detta. Det leder till missade paket, ökad belastning på kundtjänst och dåliga omdömen. Så det drabbar handlaren väldigt konkret”, säger Josef.
Ju större du som handlare blir, desto fler anpassningar vill du oftast kunna göra, påpekar Josef. Din logistik blir mer och mer komplex och du har ofta olika strategiska initiativ, som kundklubbar, som du vill ha med genom hela köpresan.
Kundunika integrationer
Walleys checkout är uppbyggd av moduler som gör det möjligt att erbjuda sina e-handelskunder en anpassad användarupplevelse. Dessutom har Walley möjlighet att göra helt kundunika integrationer.
För Byggmax har Walley tagit fram en så kallad Split Shipment-lösning, där kunderna kan välja olika leveransalternativ i utcheckningen för olika produkter i samma order. Något som är en klar fördel när produkterna levereras från olika platser eller skiljer sig i tillgänglighet och hanteringstid.
”När det blir lite mer komplext än att bara skicka ett paket med en speditör till närmaste ombud blir det svårt att jobba i en standardiserad lösning. Vi vill vara en partner där man kan samarbeta och göra det bästa möjliga för kunden”, avslutar Josef.
- Vilka möjligheter finns för dig att kunna vara med och påverka din kassa?
- Presenteras betalsätt i den ordning som optimerar konvertering?
- Kan du styra över leveransalternativen, hur de benämns och presenteras?
- Kan du implementera en kundklubb i kassan?
- Kommer din partner kunna hjälpa dig att produktutveckla tillsammans med dig, så att ni tillsammans optimerar och jobbar med upplevelsen för kunden?
Walley Checkout är utvecklad med fokus på kundupplevelsen – så att du kan öka försäljningen!
Tre UX-misstag som kan sänka din konvertering
Lojalitet inom Norden är värt att satsa på enligt siffror från Walley.
Så jobbar ni med lojalitet under lågkonjunkturen
Öka kundlojaliteten under lågkonjunkturen med smarta lojalitetsstrategier. Ta del av de senaste insikterna från E-handelsanalysen 2024.
Därför ska ni satsa på lojalitet i hela Norden.
Lojalitet inom Norden är värt att satsa på enligt siffror från Walley.