Visst är det enkelt att handla mat!

På nätet alltså. Så varför är det bara två procent av alla matintäkter som kommer från e-handeln? Kanske beror det på att man vill klämma och känna på sina varor, eller så har många fortfarande inte förstått storheten. Låt mig i så fall förklara.

Visst är det enkelt att handla mat!

För har ni egentligen tänkt på hur enkelt, tidsbesparande och bekvämt det är att handla mat på nätet? När jag är på väg till eller från jobbet på bussen, tunnelbanan eller spårvagnen kan jag beställa min mat och redan samma dag, eller dagen efter, få tunga kassar levererade direkt hem till min bostad. Har ni egentligen tänkt på vilken service detta är? Och till nästan ingen extra kostnad.

Tidskrävande att handla i butik

Att göra sin veckohandling i en fysisk butik tar minst en timme. Och om jag har med mina barn (Gustav 6 år och Ingrid 5 år) ja då kommer jag inte ens att få med mig allt på listan och dessutom tar det ännu längre tid att handla. För det finns ju inte bara mat i mataffären; det är leksaker, böcker, grillar och en massa produkter som ska tittas på. Dessutom blir det gärna minst ett, och då snabbt påkommet, toalettbesök när vi är längst bort i mejeriavdelningen.

Och ärligt talat; hur stor är köpupplevelsen att gå runt i en stor livsmedelsbutik? På den tiden då jag handlade allt i den stora matvarubutiken kunde jag gå runt med ögonbindel och hitta mina varor! 1 kg potatis, sedan 10 steg framåt till höger där ligger paprikan, sväng höger och 7 steg framåt ligger tomaterna, sväng 180 grader vänster, plocka bananerna! Så fortsätter det innan jag kommer till kassan. Dags att plocka upp alla varor igen och lägga på bandet för att sedan packa ner dem igen. Jo visst finns det självscanning men hjälper det mig att komma ur butiken fortare?

Med tanke på att minst 80 % av veckohandlingen ser likadan ut vecka efter vecka är det extra smidigt att bara klicka, och vips ligger hela mitt basutbud i kassen på mindre än någon minut. Och tänk så mycket tid som sparas på att slippa ta sig till en stor butik. För jag måste till en riktigt stor livsmedelsbutik för att det i iallafall ska bli lite billigare att handla min mat.

Nä, tacka vet jag att kunna bestämma själv när maten ska komma till dörren. Idag är tidsintervallet så kort som en timme. För egen del slipper jag dessutom trängselavgift på 44 kr vid tur och returresa. Det blir ju dubbel avgift eftersom det är omöjligt att handla under en timme. Och kostnaden för att köra bilen vill jag helst inte veta, då skulle jag inte ha någon bil.

E-handla mat sparar tid

Idag spenderar många människor flera veckor varje år på att handla mat och bära hem tunga kassar från affären. Mathandeln på nätet frigör massor av tid och gör det lättare att få ihop vardagspusslet, vilket framförallt barnfamiljer i städer har upptäckt. Men ändå är det fortfarande bara två ynka procent av alla matintäkter som kommer från näthandeln. Varför?

Det handlar förmodligen om att invanda mönster är svåra att bryta. Men mycket tyder på att en stor förändring är på intåg. Enligt en undersökning av Svensk Digital Handel kommer e-handeln för livsmedel öka med 24 procent under 2018. Och om det fortsätter i samma takt, vilket jag tror, kommer det så småningom vara fler än jag som predikar storheten i att handla mat på nätet.  Dessutom ser det ut som att trenden växer sig stark även utanför storstäderna. Enligt en rapport från Nätmat.se har idag över 90 % av de svenska postnummerområdena möjlighet att hämta färdigplanerade matkassar i butik.

Så ett stort tack till er pionjärer som gjort det möjligt och jobbat för att bryta invanda mönster och därmed få tid över till roligare saker i livet – som att leka med barnen och använda det där gymkortet som jag aldrig har tid till att nyttja. Helt enkelt nytta och nöje i en och samma leverans hem till dörren.

Läs om hur Dustin blev störst i Sverige

Betallandskapet förändras – erbjuder du rätt betalsätt?

För att ge kunderna en bra e-handelsupplevelse – och öka försäljningen – gäller det att erbjuda rätt betalalternativ. Har du koll på hur kunderna helst betalar? Vi reder ut!

Så attraherar du kunder till din webbutik under mellandagsrean

Läs checklistan på hur du kan sticka ut och få kunder att handla hos just dig under mellandagsrean.  

Så gör du dina kunder ännu gladare på Black Friday

Black Friday kan innebära kaos på lagret och långsamma leveranser. Mats Fischerström, produktchef på Unifaun, berättar hur upplevelsen kan förbättras.